95 g/km in 2021, 89 g/km in 2025 en 59 g/km in 2030: dit zijn de nieuwe quota waarmee de autofabrikanten op termijn rekening mee moeten houden. Zo niet, krijgen ze te maken met ernstige financiële straffen van Europa. In dat opzicht zijn niet alle merken gelijk: Toyota mag zich dan wel profileren als een goede student, maar dat is minder het geval voor andere merken… zoals Dacia, bijvoorbeeld. Dat merk gebruikt nog mechanische technologieën die soms iets ouder zijn om de verkoopprijzen laag te houden. Dat is net hun aantrekkingskracht.
Hybride
Maar Dacia (en anderen zoals Opel, Fiat en zelfs Volkswagen) zal toch een oplossing moeten vinden. Hybridisatie kan een antwoord bieden, maar elektrische technologie is duur en niet iedereen zal binnen de twee jaar worden overtuigd. Dat idee werd geopperd door Olivier Murguet, salesmanager bij Renault, die gelooft dat “het moeilijk zal zijn voor Dacia om zich buiten de elektrische revolutie te houden.” In ieder geval zullen de merken zich snel moeten aanpassen, net als het publiek.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!