Lamborghini houdt al een hele tijd voet bij stuk, al beseffen de Italianen maar al te goed dat ze geen keuze hebben. Om te overleven, zal ook Sant'Agata Bolognese zijn aanbod uiteindelijk moeten elektrificeren. De toekomstplannen onthullen zich in een roadmap die drie fases telt, een stappenplan dat CEO Stephan Winkelmann omschrijft als "Direzione Cor Tauri". Een verwijzing naar het sterrenbeeld Stier, waarvan Cor Tauri de meest heldere ster is. Tegen 2025 moet de CO2-uitstoot van Lamborghini met 50% afgenomen zijn, een ambitie waaraan een prijskaartje van 1,5 miljard euro hangt.
2021-2022: leve de verbrandingsmotor
Lamborghini kondigt twee nieuwe modellen met V12-motor aan. Wellicht gaat het opnieuw om speciale varianten op de inmiddels wat verouderde, maar nog steeds onstuimige Avantador. Nu het nog kan.
2023-2024: hybride overgangsfase
Met de Lamborghini Sian telt het gamma reeds een hybride supersportwagen, maar de echte hybridisatie begint pas echt in 2023. Gezien zijn directe link met onder meer de Audi Q7 en de Bentley Bentayga lijkt de Lamborghini Urus het eerste model te gaan worden met een plug-inhybride aandrijfgeheel.
2025-2030: full electric
Net als aartsrivaal Ferrari zal Lamborghini in de tweede helft van het decennium een 100% elektrisch model introduceren. De drie modellijnen worden behouden - een compacte sportwagen à la Huracan, een supersportwagen à la Aventador en een SUV à la Urus), maar krijgen het gezelschap van een GT met vier zitplaatsen die bouwt op het PPE-platform van de VW-groep.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!