Begin september trekt Maserati het doek van de MC20, een supersportwagen met middenmotor waarmee ze onder meer Ferrari en Lamborghini hopen te bekampen. Nu weten we ook welke middenmotor dat wordt, want de vanuit Modena opererende constructeur onthult de specificaties van de volledig nieuwe, Nettuno gedoopte aandrijflijn. Geen atmosferische V8 met Ferrari-genen meer, de MC20 doet het met een volledig in eigen beheer ontwikkelde V6 (90°) die een cilinderinhoud van 3 liter heeft en twee turbocompressoren gebruik. De Nettuno zorgt ervoor dat de Maserati MC20 een piekvermogen van 630 pk krijgt en een maximumkoppel van 730 Nm ontwikkelt, respectievelijk bij 7.500 en 3.000 toeren per minuut.
F1-technologie
Hoewel Maserati Corse geen moderne link heeft met de Formule 1, gebruiken ze technieken die afkomstig zijn uit de koninginneklasse van de autosport. Zo maakt de motor van de MC20 gebruik van een voorverbrandingskamer die zich tussen de centrale elektrode en de traditionele verbrandingskamer bevindt en die verbonden is door een reeks speciaal ontworpen openingen. Een zijwaartse bougie garandeert een constante verbranding wanneer de V6 op een niveau werkt waarbij de voorkamer niet ingeschakeld hoeft te worden. Om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden, krijgt de 220 kilogram wegende V6-biturbo een dry-sumpsmering, zoals dat gangbaar is bij hedendaagse supersportwagens.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!