De AMG-afdeling van Mercedes neemt stelselmatig afscheid van de M279, de 6 liter-V12 die de 65-modellen uit Affalterbach van de nodige power voorzag. Hoofdzakelijk omdat die tegenwoordig 630 pk en 1.000 Nm sterke krachtbron niet langer te rijmen valt met de steeds strengere emissienormen. Maar de Duitsers komen met een oplossing.
De AMG 73-varianten van Mercedes gebruiken de gekende V8-biturbo, maar het 4 liter-blok wordt bijgestaan door een elektromotor op de achteras. Het gaat dus om een volwaardige hybride. De 73-benaming zal later te vinden zijn bij de G- en de S-Klasse, maar debuteert in de GT 4-Door Coupé. De GT73 belooft een piekvermogen van liefst 805 pk en duikt onder de 3 seconden tijdens de sprint van 0 naar 100 km/u. Daarmee zou hij even krachtig en snel zijn als de AMG GT Concept uit 2017. De Porsche Panamera Turbo S E Hybrid krijgt dus een te duchten concurrent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!