600 pk en opladen in 15 minuten: dat was de belofte van de Mission E, de verbazingwekkende conceptauto die Porsche presenteerde op het autosalon van Frankfurt in 2015. Vier jaar later staat de fabrikant op het punt de commerciële versie van die auto te lanceren. De Taycan zal de degens kruisen met de voorlopig ongeslagen Tesla Model S.
Laatste loodjes
Het model wordt in september 2019 gelanceerd. De auto is zo eigenlijk goed als klaar, maar Porsche is nog druk in de weer met allerhande tests. De Taycan valt de laatste tijd vaak te spotten op de Nürburgring, waar hij zijn laatste martelsessies doorstaat met zo goed als geen camouflage. Voor ons is dat een uitgelezen kans om de vormgeving van de wagen te bewonderen, en meer bepaald de achterkant die voorheen altijd was gehuld in dikke lagen plastic.
3,5 s voor 0-100 km/u
Officiële cijfers zijn nog niet vrijgegeven, maar we weten toch al een paar dingen. De berline zou de 0-100 km/u moeten afhandelen op 3,5 seconden, en een bereik van 500 km zou theoretisch gezien mogelijk zijn. Wij zouden toch eerder rekenen op 350 km vooraleer je opnieuw moet opladen. Porsche kondigde aan dat ze met de Taycan ongeveer 6 miljoen testkilometers hebben afgelegd, en 10 miljoen kilometer virtueel.
Break?
De Taycan is uiteraard de eerste van velen. Een reeks elektrische voertuigen komt eraan, inclusief een break-versie van de Taycan die subtiel werd aangekondigd met het Cross Turismo-concept. Die zou in 2020 op de markt moeten komen. De prijsinformatie van de Taycan is nog steeds vertrouwelijk, maar veel bronnen spreken van een cijfer tussen de 65.000 en 85.000 euro. Zo zou hij tussen de Cayenne en de Panamera komen te zitten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!