De volgende generatie Renault Mégane wordt uitsluitend elektrisch. Een revolutie, sorry, Renaulution voor de succesvolle middenklasser van de Franse constructeur. De nieuwe generatie zal op het CMF-EV-platform staan van Renault-Nissan en zou beschikbaar moeten worden met verschillende batterijcapaciteiten. Die elektrische Mégane zal een tijdje beschikbaar blijven naast de huidige Renault Mégane, die wordt aangeboden als benzine, diesel en hybride.
Techniek: 450 km rijbereik?
De Renault Mégane EV zal dus gebaseerd worden op het elektrische platform van de groep, dat ook al de Nissan Ariya onderpint. De conceptcar Mégane eVision had een elektromotor van 215 pk en een batterij van 60 kWh, voor een theoretische autonomie van 450 km. Het maximale laadvermogen zou 130 kW bedragen, terwijl de auto in minder dan 8 seconden naar de 100 km/u kan sprinten.
Bemoedigende gegevens, hoewel dit waarschijnlijk de grootste leverbare batterij wordt. Er zouden ook kleinere pakketten leverbaar moeten zijn om goedkopere tarieven te kunnen aanbieden. De nieuwe generatie Renault Mégane zal een begrensde topsnelheid krijgen van 180 km/u, zoals onlangs aangekondigd door de Franse constructeur, maar dat is niet buiten de norm voor EV's.
Design: cross-overontwerp
We mogen ervan uitgaan dat deze nieuwe elektrische Renault Mégane zijn inspiratie haalt bij de Mégane eVision, met cross-overtrekjes in plaats van een traditioneel formaat voor een compacte middenklasser. Renault toont enkel nog het design van de achterlichten, een deel van de middenconsole en een volledig nieuw dashboard, met een infotainmentscherm vlak naast een digitaal tellerdisplay, enkel gescheiden door een ventilatierooster, zoals bij de Nissan Ariya, al is het centrale display hier van het verticale type.
Connectiviteit en veiligheidssystemen: niveau 2
Naast de techniek moet de Renault Mégane ook de actieve veiligheidssystemen overnemen van zijn neef Nissan Ariya, waarmee semi-autonoom rijden tot op niveau 2 mogelijk moet zijn, met een actieve rijstrookassistent, adaptieve cruise control, dodehoekwaarschuwing, enzovoort.
Lancering en leveringen: 2021
We verwachten logischerwijs een hogere prijs dan bij de huidige Renault Mégane vanwege de elektrische aandrijflijn, al zou Renault ook een basisversie moeten uitbrengen die het vuur aan de schenen legt van de Volkswagen ID.3, zijn gedoodverfde concurrent. De elektrische Renault Mégane zal in Douai (Frankrijk) geproduceerd worden en wordt al in de tweede helft van 2021 verwacht.
In de tussentijd gaat Renault een dertigtal exemplaren van de nieuwe Mégane, die officieel Mégane E-Tech Electric heet, testen op de openbare weg met ingenieurs van het Franse merk achter het stuur om de wagen op punt te stellen én om de respons van het publiek te peilen, hoewel deze Méganes nog steeds gehuld zullen zijn in een camouflagetenue.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!