Toyota heeft een erg ambitieus elektrificatieplan voorgesteld dat voorziet in de lancering van 30 elektrische modellen tegen 2030, waarvan er 15 al werden onthuld in conceptvorm. Eén daarvan is een compacte tweezitssportwagen met afneembaar dak die eruitziet als een mogelijke opvolger van de in 2007 uit productie genomen MR2. De nieuwe generatie zal worden ontwikkeld door de performance-afdeling Gazoo Racing, die al verantwoordelijk was voor de GR Supra en de spectaculaire GR Yaris.
Passie én ratio
Het is geen geheim dat Akyo Toyoda, de baas van Toyota, een groot liefhebber is van autosport en sportwagens. Hij heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij het magische trio van het merk wilde doen herleven: Supra, Celica, MR2. Vandaag zou die comeback gebeuren onder Gazoo Racing, het equivalent van Quattro Gmbh, M of AMG bij het Duitse premiumtrio.
De Supra is er al, terwijl de opvolging van de Celica verzekerd is door de GR 86. Wat overblijft is de MR2 – MR om fonetische redenen in Franssprekende landen – die zijn opwahcting zou kunnen maken als een elektrische tweezitter met een verwijderbaar targadak en een compromisloos uiterlijk. En dat alles zonder uitstoot.
Lotus en Porsche achterna
Het gebruik van een accupakket met een fatsoenlijke capaciteit zou uiteraard niet leiden tot een laag gewicht zoals bij de oorspronkelijke MR2 op benzine, maar het zou wel een optimaal zwaartepunt en gewichtsverdeling bevorderen.
Om de bestuurder zo dicht mogelijk bij de grond te houden en de rijervaring te maximaliseren, zouden de batterijen bovenop elkaar kunnen worden geplaatst, zoals het geval zal zijn bij toekomstige elektrische sportwagens van Lotus of Porsche, om maar twee potentiële concurrenten van de elektrische MR2 te noemen.
Nieuw platform
Voor de ontwikkeling van deze compacte sportwagen met achterwielaandrijving zal echter waarschijnlijk een specifieker platform nodig zijn. De e-TNGA-architectuur die tot dusver door Toyota, Lexus en Subaru is gebruikt, is namelijk geoptimaliseerd voor een configuratie met vierwiel- of voorwielaandrijving. Maar zo'n nieuw platform zou bijvoorbeeld ook voor Lexus-supercars kunnen worden gebruikt.
Om het gewicht zo laag mogelijk te houden, zou Toyota bovendien kunnen opteren voor solid-statebatterijen met een hogere energiedichtheid, waardoor een extremer ontwerp mogelijk zou worden dat geschikt is voor sportieve en prestatiegerichte modellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!