Alle studies tonen aan dat Toyota het best geplaatst is om te voldoen aan de toekomstige normen voor verontreinigingsbeheersing die Europa zal opleggen. De gemiddelde uitstoot van het merk is 100 g/km, terwijl het quota van januari 2021 95 g/km voorschrijft.
Plug-in
Dat resultaat werd bereikt door de massale toepassing van zelfoplaadbare hybridetechnologie bij elk model van het assortiment – dat wil zeggen dat de kleine batterij automatisch wordt opgeladen door de interne verbrandingsmotor of door te remmen. Dat laat de Japanse motoren toe om even zuinig te zijn als een diesel. De enige plug-in hybride die ze aanbieden is de Prius, die ongeveer dertig kilometer kan afleggen dankzij een grotere batterij.
En ook de RAV4
Verschillende video’s laten echter zien dat de Prius niet het enige plug-in model zal blijven in het assortiment. De tests die werden uitgevoerd op de huidige RAV4 laten blijken dat de SUV ook recht heeft op een oplaadbare variant. Daarmee wil Toyota de C02-voetafdruk van het hele gamma nog verder verlagen. Dat leiden we vooral af van de tweede brandstofklep, die waarschijnlijk bedoeld is om het stopcontact een plaats te geven. Het model zal zijn 2,5-liter viercilinder wellicht behouden, maar die zal dan gepaard worden met een batterij. Dan rest er nog de vraag: hoe groot wordt die? We kunnen alvast gokken op ongeveer 10 kWh.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!