Omdat hij volgende maand (oktober 2019) officieel op de markt komt, beginnen we de VW Golf 8 steeds meer te zien. Waarmee we bedoelen dat de testprototypes steeds minder gecamoufleerd zijn. Het gamma wordt blijkbaar door elkaar geschud. Zo komt er geen e-Golf meer aangezien Volkswagen liefhebbers van een elektrische middenklasser naar de nieuwe ID.3 doorschuift. Maar de plug-in hybride versie is wel nog van de partij en we vernemen dat die er nu in twee verschillende varianten komt.
204 of 245 pk
Frank Welsch van de administratieve raad van Volkswagen voor onderzoek en ontwikkeling heeft verklaard dat de GTE zou worden aangeboden in twee vermogensversies: 204 of 245 pk. Volgens hem is de versie van 245 pk de plug-in hybride van de moderne tijd. “Maar er zijn nog klanten voor wie het huidige vermogen volstaat, en daarom behouden we een variant van 204 pk”. De Golf VIII zou een geëvolueerde versie gebruiken van het modulaire platform MQB. Die zou nog eens 50 kilo lichter zijn dan vandaag dankzij meer uitgebreid gebruik van ultralichte staalsoorten.
Mild hybride
Verder staat in de planning dat de Golf VIII sterk inzet op een milde hybridisering van 12 V (maar geen 48 V), vooral dan voor de 1.5, die ongewijzigd blijft. Daarnaast zouden we een 1.0-driecilinder vinden en een gloednieuwe 1.5 TDI. Ook de TDI’s zouden recht hebben op de 12-volthybride om hun belastingspieken af te vlakken en zo de NOx-uitstoot te drukken. Er zou ook een nieuwe 2.0 TDI komen met een vermogen van meer dan 200 pk.
- Lees ook ons artikel over de officiële teaser van de Volkswagen Golf VIII
- Lees ook ons artikel over de toekomstige Volkswagen Golf VIII R
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!