De BMW X5 en X6 xDrive40d stellen zich niet zomaar tevreden met een nieuwe 6-cilinder dieselmotor. Ze krijgen ook een 48 V-microhybridisatie. Zo willen de SUV’s (een beetje) CO2 besparen. De verbrandingsmotor ontwikkelt 340 pk (250 kW) en 700 Nm. Hij is gekoppeld aan een 8-trapsautomaat, vierwielaandrijving en – dat is het mild hybride deel – een starter-generator van 48 V. Die voedt niet enkel het elektrische netwerk van de auto, maar stopt en start ook de motor en kan zelfs een kleine boost reven om de acceleratie bij te staan of het verbruik te drukken aan kruissnelheid.
Minder CO2
Het vermogen van de starter-generator bedraagt 11 pk en kan de 6-cilinder dus ondersteunen. Het systeem kan ook de auto doen ‘zeilen’ met de motor losgekoppeld. De motor kan nu ook in ruststand worden gezet in Comfort-modus, vroeger ging dat enkel in Eco Pro. De kleine batterij aan boord laadt simpelweg op via regeneratie tijdens het afremmen. Daardoor kan je volgens BMW een NEDC 2.0- verbruik halen van 5,9 tot 6,4 l/100 km voor de X5 en 5,8 tot 6,2 l/100 km voor de X6. Dat komt overeen met CO2-emissies van 153 g tot 167 g/km. De sprint van 0 tot 100 km/u is achter de rug in 5,5 seconden “dankzij de elektrische hulp”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!