De BMW X7 wordt een concurrent voor de Mercedes GLS, de Range Rover en zelfs de Bentley Bentayga. De X7 geldt dan ook als de SUV-tegenhanger van de BMW 7 Reeks, dan hoor je de lat hoog te leggen. Daarbij mikt München in de eerste plaats op de Noord-Amerikaanse markt. En op China, waar iedere burger met geld op dit soort stoere SUV-modellen kickt. En op luxe en prestige van buitenlandse origine in het algemeen.
Groot en luxueus
De 5.151 millimeter lange, exact 2.000 millimeter brede en 1.805 millimeter hoge BMW X7 wil vooral imponeren. En met een enorme zitruimte pronken. Vandaar een wielbasis van 3.105 millimeter, de wagen komt dan ook standaard met drie zitrijen en zou zelfs helemaal achterin nog relatief veel zitcomfort aanbieden. Voor de middenste rij kan er worden gekozen uit een klassieke bank en twee aparte comfortstoelen, die laten zich ook in de lengte en over een afstand van 14,5 centimter verschuiven. Alle bedieningen, dus voor alle zitplaatsen, zijn elektrisch.
Het design is hoe dan ook klassiek, zonder veel esthetische fantasietjes. De invloed van Chris Bangle, ooit verantwoordelijk voor enkele even controversiële als orginele ontwerpen, lijkt nu echt wel helemaal verdwenen. Op de snoet prijken de grootste nieren die we ooit op een BMW zagen, de fijne lichtblokken ernaast proberen om het geheel wat eleganter te maken.
De achterklep is zowat verticaal, hier zorgen de rode lichtblokken en de strip uit chroom over de volledige breedte voor wat visuele afwisseling. Voor een beetje sportiviteit zijn er de zogeheten Air Breathers net achter de voorwielen, de fraaie velgen (standaard al 20 duim, 21 en 22 duim kunnen ook!) en de spoiler achterop het dak, het chroom onderaan de deuren maakt het geheel dan weer wat sierlijker.
iDrive
Geen visueel doorlopend scherm over de volledige breedte van het dashboard en de middenconsole, zoals recente Mercedessen dat wel hebben. In de BMW X7 is er nog altijd een duidelijke scheiding en staat het grote infotainmentscherm meer op de middenconsole dan het er in werd geïntegreerd. Wij zijn vooral blij dat er, naast stem- en andere moderne bedieningsvormen, nog altijd een grote iDrive-draaiknop is. En dat heel wat functies zich desgewenst ook nog met andere toetsen laten bedienen. We hadden het elders al over hoe je met de stoelen kan spelen, de cijfertjes voor de laadruimte had je nog te goed. Die varieert van 326 tot liefst 2.120 liter. Bereikbaar via een achterklep die in twee delen opent, elektrisch natuurlijk.
Zoals op elke nieuwe auto en op dit soort peperdure modellen in het bijzonder, gaat er veel aandacht naar de lichtblokken. Leds zijn standaard voor de koplampen, op de optielijst komt het BMW Laserlight met zich automatisch aan de noden van het moment aanpassende lichtbundels. Die kunnen de weg nu al tot 600 meter verlichten. We besparen je voorlopig nog alle andere ‘details’ uit de uitrustingslijsten, weet wel al dat BMW een Design Pure Excellence en een M Sport-pakket voorziet. Plus nog heel wat lekkers uit het Individual-programma.
Nog enkele X7-eigenschappen die niet zullen verrassen. De vooraan van dubbele driehoeken en achteraan van een multilink (met vijf armen) voorziene auto komt met luchtvering, optionele off-roadmodi (voor sneeuw, zand, gravel en rotsen) moeten de bestuurder toelaten zich ook aan enig terreinwerk te wagen. De M50d heeft een M Sport-differentieel op de achteras. Op het asfalt behoudt de auto het karakter van een achterwielaangedreven auto, zo belooft BMW toch. Integral Active Steering, wat staat voor vierwielsturing, is tegen meerprijs beschikbaar. Net als een actieve rolstabilisatie.
Wachten op hybride
BMW voorziet vier varianten en dus evenveel motoren, maar eentje komt al zeker niet naar Europa. Dat is de xDrive50 met de bekende 4,4 liter-V8, in de X7 goed voor 462 pk en 650 Nm. Voor ons continent houden de Duitsers het bij zescilinders, te weten een 3 liter op benzine van 340 pk en 450 Nm voor de xDrive40i en twee diesels. In de xDrive30d steekt een 3 liter van 265 pk en 620 Nm, in de M50d is diezelfde motor goed voor liefst 400 pk en 760 Nm.
Je bent natuurlijk het zuinigst onderweg met de meest bescheiden diesel, daar belooft BMW een WLTP-normverbruik van 6,5 liter per 100 kilometer voor. Voor de M50d wordt dat een halve liter meer. Alle motoren worden met een Steptronic-automaat met acht verzetten geleverd, de X7 komt ook steeds met vierwielaandrijving. Nog wat cijfertjes: de snelste X7 wordt de M50d, met een tijd van 5,4 seconden zit die nog 0,7 seconden rapper aan de 100 km/u dan de xDrive40i op benzine. De xDrive50i is net even snel, maar die krijgen we bij ons dus niet te zien. Een hybride variant ligt ook wel voor de hand, maar daar rept BMW nog met geen woord over.
De eerste exemplaren van de in het Amerikaanse Spartanburg gebouwde BMW X7 worden in de lente van volgend jaar bij de Belgische dealers verwacht. Prijzen zijn er nog niet, maar als je weet dat zelfs de goedkoopste X5 tegenwoordig al 70.700 euro kost…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!