Op de Los Angeles Auto Show 2018 leerden we dat de nieuwe Mazda 3 geen sportieve MPS-versie zou krijgen. Momenteel hebben we andere prioriteiten: de ontwikkeling van geëlektrificeerde aandrijflijnen gaat nu eenmaal voor op kleinschalige nicheproducten. Daarom is het ook zo vreemd dat Mazda de MX-6-benaming opnieuw heeft laten registreren. Tenzij die sportieve coupé een hybride aandrijflijn zou krijgen, natuurlijk. Maar ook dat lijkt weinig waarschijnlijk.
Wankelmotor?
Nu heeft Mazda de jongste jaren wel wat sportieve conceptstudies getoond. Denk maar aan de RX-Vision Concept uit 2015 met Skyactiv-R, waarmee Hiroshima hintte naar een sportwagen met wankelmotor. Naar een opvolger voor de RX-7 en de RX-8, die dan RX-9 zou kunnen heten. Maar een nieuwe MX-6...
De originele Mazda MX-6 werd gelanceerd als opvolger van de 626 Coupé en werd geproduceerd van 1987 tot 1992 (de eerste generatie) en van 1991 to 1997 (de tweede generatie). De Amerikaanse tegenhanger was de Ford Probe, die zijn technische fundamenten met die van de MX-6 deelde. Een echte atleet kon je die slank gelijnde coupé moeilijk noemen, daar de krachtigste versie het bij een 2,5 liter-benzinemotor van zo'n 200 pk hield. Die V6 dreef bovendien de voorwielen aan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!