Lpg is in onze contreien als brandstof een beetje in de vergetelheid geraakt, maar voor veelrijders is het nog altijd een schoon en betaalbaar alternatief voor een diesel. Lpg of liquified petroleum gas is een mengsel van butaan en propaan. Bij de verbranding ervan komen minder schadelijke stoffen vrij (koolstofmonoxide, koolwaterstoffen en stikstofoxide), maar ook minder CO2 in vergelijking met een benzinemotor. In het geval van de Clio en de Captur spreken we over een daling van 8 procent ten opzichte van een TCe 100 op benzine.
Onder de vloer
Concreet krijgen deze lpg-varianten een bijkomende lpg-tank onder de koffervloer, op de plek waar normaal het reservewiel zit (de kofferinhoud blijft dus in beide gevallen gevrijwaard). De combinatie van een volle gastank (32 liter in de Clio, 40 in de Captur) én een volle benzinetank levert beide modellen een rijbereik op van meer dan 1.000 kilometer. Er zijn in ons land meer dan 600 lpg-verdeelstations, en in heel Europa verdeelt volgens Renault gemiddeld één tankstation op vier ook lpg.
Minder duur
De bestuurder kan zelf kiezen op welke brandstof (lpg of benzine) de driecilinder draait, via een schakelaar in de auto. Doet hij dat niet, dan beslist de elektronica om zoveel mogelijk op gas te rijden. Omdat lpg een lager calorisch gehalte heeft dan benzine, ligt het verbruik wel een stuk hoger: 7,7 l/100 km volgens de WLTP-cyclus tegenover 5,4 voor de Clio, en 8,2 l/100 km tegenover 6,0 voor de Captur. Daartegenover staat dat 1 liter lpg aan de pomp ongeveer 60 à 70 procent minder kost dan loodvrije benzine, zodat het totaalplaatje toch nog interessant uitdraait.
Meerprijs van 1.000 euro
De TCe 100 LPG-variant kost 18.500 euro in het geval van de Clio en 21.175 euro voor de Captur, wat op de kop 1.000 euro meer is dan voor de gewone TCe 100 op benzine. Een nadeel is wel dat je met lpg-auto’s doorgaans niet binnen mag in overdekte parkeergarages.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!