Je hebt van die racewagens die een onaantastbaar aura rond het koetswerk hebben hangen. De Ferrari 250 GTO is wellicht het bekendste voorbeeld, maar ook deze Aston Martin heeft iets sacraals. Het gaat om de DP215 Grand Touring Competition Prototype uit 1963, die helemaal gerestaureerd werd en eind augustus onder de hamer gaat in Monterey, Californië. Veilinghuis RM Sotheby's hoopt tussen de 20 en de 25 miljoen dollar te vangen.
De laatste
Die DP215 is dan ook een Aston Martin met een speciale geschiedenis. Omdat hij amper twee maanden voor de 24 Uur van Le Mans 1963 effectief groen licht kreeg. Van niemand minder dan David Brown himself, wat deze DP215 GT Competition Prototype de laatste racewagen maakt die gebouwd is onder het goedkeurende oog van de oprichter van het Britse merk.
+300 km/u
Ook technisch is deze Aston Martin een juweeltje. De DP215 Grand Touring Competition combineerde een koetswerk dat nog lichter en nog aerodynamisch efficiënter gemaakt werd met de verder naar achteren ingebouwde 4 liter-zespitter uit de DP212 (voor een betere gewichtsverdeling). Tijdens de 24 Uur van Le Mans wist Phil Hill (die een combi vormde met "onze" Lucien Bianchi) de Aston naar ongekende hoogten te stuwen door meer dan 300 km/u te halen op de Mulsanne Straight. En daarmee was deze DP215 de eerste die zo snel over het Circuit de la Sarthe knalde.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!