Niet alleen zette de Jaguar E-Type de wereld van de grand tourings op z'n kop, het deed dat in één moeite door ook op het circuit. De erelijst van de illustere Jag leest dan ook bijzonder indrukwekkend. Een palmares waar Jaguar nu hulde aan wil brengen.
Het is te zeggen, toch aan de eerste overwinningen van het model. Zeges die alweer dateren van 1961 en op naam staan van Graham Hill en Roy Salvadori die respectievelijk als eerste en derde over de streep kwamen in de Oultron Park Trophy. Saillant detail, de E-Type stond op dat moment nog maar een maand in de showroom.
Een rijk palmares
Dat roemruchte verleden wil de Jaguar E-Type ZP-collectie nu dus eren. Met zeven hommages die telkens bestaan uit zeven paren. Want jawel, je koopt ineens twee E-Types. Te weten, een cabriolet met een klapdak in de Oulton Blue gecombineerd met een roodleren interieur - verwijzend naar de originele ECD 400 van Graham Hill - en een coupé in Crystal Grey met een donkerblauw interieur, als eerbetoon aan het model BUY 1 waarmee Roy Salvadori het podium destijd vervolledigde.
Overigens zette die laatste een maand later alsnog orde op zaken door op 21 mei 1961 in Crystal Palace met de zege te gaan lopen. Of hoe je dus in beide gevallen kan spreken van winning cars.
Niet dat het de pret moet bederven, maar voor de volledigheid geven we wel mee dat ook Salvadori destijds reed met een cabrio. Alleen, krijg het maar uitgelegd aan de gefortuneerden dezer aarde dat ze hun portefeuille moeten opentrekken voor twee E-Type Cabrio's die enkel verschillen qua kleur.
Zes-in-lijn
Onder de motorkap van deze veertien Jaguar E-Type ZP's - diezelfde ZP werd begin jaren 60 trouwens ook gebruikt voor het E-Type-raceprogramma, dus ook daar hoor je een verwijzing in te zien - bevindt zich een 3.8-liter zes-in-lijn motor afkomstig van de Jaguar XK, goed voor 268 pk.
Dat blok werd op zijn beurt gekoppeld aan een speciaal ontwikkelde close-ratio 5-versnellingsbak die de Jaguar Classics-afdeling vooral installeerde om het de chauffeurs net iets makkelijker te maken het volle pond te kunnen geven met hun restomods.
Kwestie van de puntjes helemaal op de i te zetten, werden de wielen voorzien van klassieke spaakvelgen met een centrale moer.
Oog voor detail
Deze restauraties onderscheiden zich uiteraard door de vele specifieke details én - noblesse oblige - de herdenkingsbadge. Zo werden de zetels overtrokken met hoogwaardig en zacht Bridge of Weir-leer, terwijl het centrale aluminium paneel met een gravure komt van kunstenaar Jonny "King Nerd" Dowel.
Het eerbetoon aan de overwinningen van de E-Type komt dan weer tot uiting in de handgemaakte Everoak-helm, vervaardigd door Bill Véro, een specialist in dit soort helmen. De helm wordt bovendien geleverd in een op maat gemaakte tas.
De authenticiteit wordt dan weer gewaarborgd door het beukenhouten stuurwiel, de ventilatieopeningen op de motorkap die zijn gelast in plaats van uitgesneden en de vergrendelbare externe motorkaphaken die zich zowel laten sluiten met een sleutel als een leren riem.
De Jaguar Heritage-logo's op de wielmoeren, samen met de verschillende ZP-logo's verspreid over de rest van de auto en zijn accessoires maken het plaatje, tot slot, volledig af.
Werk waar per E-Type meer dan 2.000 manuren inkruipt. Om maar te zeggen dat het niet goedkoop zal zijn. Als je al niet te laat bent tenminste...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!