Elk jaar, rond de Paasperiode, worden we opgevrolijkt door verschillende conceptcars van Jeep die voorgesteld worden tijdens de Easter Mohab Safari van het merk. Maar de conceptcar die we nu voorstellen, werd op een meer traditionele manier onthuld tijdens het autosalon van Chicago in 1990. De Jeep Freedom Concept was een tweedeurs Cherokee cabrio. Zijn tijd vooruit...
LEES OOK AutoGids Terug naar de Toekomst - overzicht van A tot Z
Jeep Cherokee Cabriolet
In die tijd was Jeep vooral een specialist in terreinwagens die onder alle omstandigheden door het moeilijkste terrein konden rijden, terwijl ze hun inzittenden verwenden in een cocon van comfort... op z'n Amerikaans. De Jeep Freedom Concept was dan ook gebaseerd op een van de paradepaardjes van het merk: de Jeep Cherokee. En dan meer precies op zijn tweedeurs variant.
De Amerikaanse designers hoefden niet meer te doen dan het harde dak te verwijderen en het te vervangen door een stoffen kap. Een 'premium' cabrio-SUV, nog lang voor de modellen die in de jaren 2000 en 2010 zouden komen: de Nissan Murano CrossCabriolet, Volkswagen T-Roc Cabrio en de Range Rover Evoque Convertible, om maar de bekendste namen op te noemen. Geen van deze modellen heeft echter een doorslaand succes gekend. Jeep hoeft dus geen FOMO te voelen...
Dodge Viper Red
Op mechanisch vlak stond de Jeep Freedom op het chassis van de Cherokee Limited XJ, aangedreven door een atmosferische 4 liter-zescilinder-in-lijn met 177 pk en heel wat koppel, een motor die voor een soepele rit moet zorgen.
Met zijn in 'Viper Red' gespoten koetswerk - een knipoog naar de Dodge Viper-conceptcar die op hetzelfde moment werd voorgesteld? - had de Freedom ook een rolbeugel om de inzittenden te beschermen bij een koprol, maar vooral om het geheel een minimum aan structurele stijfheid te bezorgen. De toegang tot de achterbank werd gevrijwaard dankzij kantelbare voorstoelen - of je kon gewoon aan boord springen dankzij het open dak.
AMC had al een Cherokee Cabriolet gebouwd voor het autosalon van Chicago van 1985, terwijl Bertone en Epic in Europa samenwerkten om hun interpretatie van dit concept voor te stellen in 1989, deze keer met een Renault-motor onder de kap. Jeep ging echter nooit over tot serieproductie. Misschien vanwege het commerciële fiasco van de Dodge Dakota Convertible, waaruit blijkt dat sommige recepten er beter uitzien dan ze smaken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!