De Toyota 4500GT werd in 1989 voorgesteld op de IAA van Frankfurt, waar de Japanse conceptcar een opvallend lauwe ontvangst kreeg van zowel het Duitse publiek als van het Europese autojournaille. Wellicht omdat ze niet voorbij het nogal bijzonder vormgegeven koetswerkontwerp konden kijken. En dat is jammer, want de Toyota 4500GT bleek een meesterwerkje.
>> AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Akkoord, moeders mooiste kan je de Toyota 4500GT moeilijk noemen. Maar het lijnenspel van deze shooting brake was wel efficiënt en praktisch. Het 4,4 meter lange koetswerk pronkte met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 en bood plaats aan vier volwassenen. Met een beetje goede wil kan je er zelfs de Japanse voorloper van de Ferrari FF in zien, want zowel het onderstel als de aandrijflijn waren die van een sportwagen.
Lexus LS
In de gestrekte neus van de Toyota 4500GT lag de hoogtechnologische V8 - de 1UZ-FE - die wereldberoemd zou worden in de Lexus LS400, al werd de cilinderinhoud voor de gelegenheid opgedreven van 4 naar 4,5 liter. De aan een handgeschakelde zesversnellingsbak gehangen V8-krachtbron ontwikkelde een piekvermogen van 300 pk voor een maximumkoppel van 390 Nm, power die via een Torsen-differentieel op de achterwielen werd gezet. De slechts 1.450 kilogram wegende shooting brake zou een topsnelheid van 300 km/u gehaald hebben.
De Toyota 4500GT kwam met een speciale uitlaatlijn, met een elektronisch gestuurde accentuator die de soundtrack aanpaste aan de rijstijl. Ook leuk: het onderstel was instelbaar en de banden beschikten over run-flattechnologie, er was zelfs een bandendrukcontrolesysteem dat de bestuurder verwittigde wanneer er een leegloper was.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!