De BYD Ocean X is de conceptauto waarmee de Chinese constructeur zijn nieuwe architectuur voor elektrische wagens presenteert. Het zogeheten e-Platform 3.0 zou een enorme stap zijn voor zowel de prestaties, de efficiëntie én de veiligheid. BYD wil de mogelijkheden van deze EV-basis niet alleen tonen aan het grote publiek, maar ook andere constructeur verleiden.
De BYD Ocean X-concept beschikt over een elektrische acht-in-eenkrachtbron, over vierwielaandrijving en over een een rechtstreeks in de structuur geïntegreerde bladbatterij. De manier waarop energie verworden, opgeslagen en toegepast wordt, zou een gesloten kringloopsysteem opleveren. Om het met een modewoord te zeggen: een circulaire benadering.
150 km in 5 minuten
Het gebruik van rechtstreeks in de basisstructuur geïntegreerde bladbatterijen verbetert de koetwerkrigiditeit, wat voordelen biedt voor zowel de passieve als de actieve veiligheid. Interessanter is de efficiëntie van dit accutype, want de BYD Ocean X zou over een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer beschikken. En dankzij de snellaadtechnologie volstaat een vijftal minuten om 150 kilometer aan autonomie terug te winnen. Bovendien wordt door de vermindering van de energieverliezen ten gevolge van temperatuurschommelingen het thermisch rendement met 20% verbeterd. Een direct in het e-Platform 3.0 geïntegreerde warmtepomp die werkt binnen een temperatuurbereik van -30 tot 50 graden Celsius, zou het rijbereik in de winter met 20% vergroten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!