Het ontwikkelingswerk van de R1T liep wat vertraging op door Covid-19, maar intussen is Rivian opnieuw aan het testen met de elektrische pick-up. In de woestijn van het Amerikaanse Arizona krijgt de R1T het zwaar te verduren. Bij extreme hitte - er is sprake van omgevingstemperaturen van 50° Celsius - wordt niet alleen de sleepcapaciteit getest, maar ook het effect ervan op de koeling van de accu's, op de batterijprestaties en op het rijbereik.
Rivian trokt naar een speciaal door de SAE (Society of Automotive Engineers) ontworpen stuk weg, dat dient als standaard voor het vaststellen van de goedgekeurde sleepcapaciteit van een voertuig. De 18,3 km lange route, met een helling van 899 en een eindhoogte van 1.067 meter, werd verschillende keren afgelegd door een ontwikkelingsprototype van de elektrische R1T, met een aanhanger van 9,1 meter lang en een ballast van 4.990 kilogram.
Natuurlijk heeft het slepen van 5 ton implicaties op het rijbereik. Volgens Rivian nemen de batterijprestaties bij het trekken van dergelijke massa af met ongeveer 50%, waardoor de actieradius dus halveert. Bovenstaande video toont de manier waarop Rivian de R1T test.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!