Het begint stilaan duidelijk te worden wat Stellantis van plan is met de Italiaanse zorgenkindjes, want na Lancia krijgt ook Alfa Romeo de middelen om zijn onzekere toekomst veilig te stellen. En daarbij wordt steevast gekeken naar de rijke geschiedenis van het merk. Welke modellen leveren die denkoefeningen op en welke nieuwigheden kunnen we verwachten in 2022, 2023 en 2024?
2022 - Alfa Romeo Tonale / officieel
De Alfa Romeo Tonale gaat al een tijdje mee. In 2019 debuteerde de Italiaanse SUV op het Autosalon van Genève met een 100% elektrische aandrijving. In 2020 doken er zelfs gelekte beelden van de productieversie op, maar de uiteindelijke commercialisatie laat nog tot 2022 op zich wachten. De leveringen werden met enkele maanden uitgesteld, van begin naar halverwege 2022. En dat op vraag van de CEO.
De begin 2021 van Peugeot overgekomen Jean-Philippe Imperato was niet tevreden over de plug-inhybride aandrijflijn van de Alfa Romeo Tonale en heeft de ingenieurs extra aan ontwikkelingswerk gegeven. De samensmelting van FCA en PSA (Stellantis) moet Alfa Romeo toegang geven tot nieuwe technologie, wat de Tonale beter en dus competitiever zou moeten maken. Maar de compacte SUV bouwt wel op het al wat oudere SCCS-platform waarop ook de Jeep Compass bouwt.
2023 - Alfa Romeo Brennero / officieel
Onder de Tonale komt de Alfa Romeo Brennero, een kleine SUV die bouwt op de CMP-architectuur waarop ook de DS 3 Crossback, de Opel Mokka en de Peugeot 2008 zetten. En waarop Fiat de opvolger van de 500X zal baseren. De Brennero zal ook aangeboden worden met klassieke verbrandingsmotoren, maar wordt wel de eerste 100% elektrische Alfa Romeo uit de geschiedenis. De aandrijflijn combineert een elektromotor van 136 pk met een accupakket van 45 kWh en belooft een elektrisch rijbereik van dik 200 kilometer.
2023/2024 - Alfa Romeo Giulia & Stelvio
Hoewel ze flink onder de verwachtingen bleven, zouden zowel de Giulia als de technisch verwante Stelvio een opvolger krijgen. Volgens sommige bronnen opnieuw gebaseerd op het uitstekende Giorgio-platform dat binnenkort ook als basis zal dienen voor de Maserati Grecale. Het zou ook kunnen dat de nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio een gemeenschappelijke Stellantis-architectuur gebruiken, waardoor ze hun achterwielaangedreven basis kunnen verliezen.
2025 - Alfa Romeo GTV
Er was een tijdje sprake van een nieuwe Alfa Romeo GTV, een soort tweedeursversie van de Giulia met een plug-inhybride aandrijflijn. Maar die plannen kregen geen concreet model. Toch heeft Jean-Philippe Imperato wel oren naar dergelijk model, al zou die toekomstige versie wel over een 100% elektrisch aandrijfgeheel beschikken. Eerder deed hij hetzelfde bij Peugeot, met de heerlijke E-Legend. Maar die kreeg evenminn groen licht.
+2025 - Alfa Romeo Duetto
Hoewel compacte cabrio's momenteel nauwelijks commerciële potten kunnen breken, blijft ook de gedachte aan een moderne Alfa Romeo Spider overeind. Vooral om het imago op te poetsen in regio's waar het Italiaanse merk een lange tijd niet of nauwelijks aanwezig was. Nu schatten wij de kans op een comeback van een nieuwe, elektrisch aangedreven Duetto eerder klein in.
+2025 - Alfa Romeo Mito
Er is ook sprake van een nieuwe Alfa Romeo Mito, het model dat begin deze eeuw geïntroduceerd werd als Italiaans alternatief voor de Mini. Stellantis biedt een heleboel technische mogelijkheden, zodat een elektrische stadswagen van Alfa Romeo kinderspel lijkt. Veel hangt af van de manier waarop het merk gepositioneerd zal worden tegenover de andere constructeurs van de omvangrijke groep.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!