De Mercedes EQE wordt in de loop van 2022 in de markt gezet als de elektrische E-Klasse. Dan lijkt het niet meer dan logisch dat de berline binnenkort het gezelschap krijgt van een break. Op een officiële bevestiging uit Stuttgart blijft het nog even wachten, maar in Duitse media wordt dat zogenoemde T-model reeds aangekondigd voor 2023. Of dat dan een klassieke station wagon wordt of eerder een slankere, dus aerodynamisch wat efficiëntere Shooting Brake, blijft koffiedik kijken.
Nu zou die elektrische breakversie van de Mercedes EQE geen pionier zijn. Denk maar aan de MG 5 of zelfs aan de Porsche Taycan Sport Turismo. Maar in zijn klasse zou het wel het eerste model zijn met zo'n handigere koetswerkafgeleide. Niet zo gek, eigenlijk. Want een SUV heeft meer commerciële slagkracht en biedt meer mogelijkheden om de grote accupakketten te stockeren. De Tesla Model S is er bijvoorbeeld niet als break, maar wel als... Model X.
Iets kleinere EQS, inclusief Hyperscreen
De Mercedes EQE bouwt op de EVA2-architectuur waarop ook de EQS staat, maar de wielbasis is wel 90 millimeter korter dan die van de elektrische S-Klasse. Toch biedt het interieur beduidend meer binnenruimte dan dat van een Mercedes E: zo is er 27 millimeter extra schouderbreedte en 80 millimeter extra interieurlengte.
Het interieur van de Mercedes EQE wordt gedomineerd door het MBUX Hyperscreen dat debuteerde in de EQS. In de elektrische E-Klasse bijft de uit één stuk opgetrokken dashboardmodule met geïntegreerde schermen wel optioneel. Het MBUX-infotainmentsysteem komt met de jongste innovaties, met naast stembediening, adaptieve software en EV-navigatie ook een videosysteem waarop de passagier zijn favoriete series kan streamen tijdens het rijden. Het scherm wordt ogenblikkelijk op pauze gezet wanneer de bestuurder probeert mee te kijken. Al zien wij vooral Netflix-mogelijkheden tijdens de laadsessies onderweg.
Autonomie en laden
De Mercedes EQE debuteert in de loop van 2022 als EQE 350, aangedreven door de op de achteras gemonteerde, synchrone eATS-elektromotor die een vermogen van 215 kW/291 pk combineert met een maximaal koppel van 530 Nm. Er volgen snel andere motorisaties, waaronder versies met een extra elektromotor op de vooras, die dus over vierwielaandrijving zullen beschikken.
De Mercedes EQE vertrouwt op lithium-ionbatterijen die onderverdeeld zijn in 10 modules en die over een bruikbare capaciteit van 90 kWh beschikken, wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik tussen de 545 en 660 kilometer. Het gemiddelde (norm)verbruik zou schommelen tussen de 15,7 en de 19,9 kWh per 100 kilometer.
Standaard beschikt de Mercedes EQE over een interne lader van 11 kW, optioneel komt de elektrische E-Klasse met een exemplaar van 22 kW. In het eerste geval reken je op dik 8 uur om het accupakket weer op te laden, met de performantere on-boardlader wordt die laadtijd met bijna de helft gereduceerd (AC, driefasig). Snelladen kan aan 170 kW, wat zich vertaalt in een laadtijd van 32 minuten (DC).
Bron: Auto Zeitung
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!