Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Autodiefstal en hacking: makkelijkst en moeilijkst te stelen auto’s

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-03-2019

Het Britse onderzoekscentrum voor autobeveiliging Thatcham heeft de kwetsbaarheid voor diefstal en hacking van 11 auto’s getest, waaronder hun keyless entry en go-systemen. De resultaten zijn heel goed of heel slecht.

6 auto’s op 11 getest door Thatcham in het Verenigd Koninkrijk zijn niet voldoende beschermd tegen diefstal, zowel op de ouderwetse manier als via hacking. Het onderzoeks- en expertisecentrum in autobeveiliging heeft vooral achterpoortjes kunnen identificeren waardoor dieven aan ‘mouse jacking’ kunnen doen om een auto te stelen zonder inbraak. Dat kan door de codes te onderscheppen en te kraken die worden uitgezonden door de sleutel. Zo kunnen dieven de elektronica aan boord misleiden via hacking, of de code overzetten op een blanco sleutel om het voertuig te doen starten door verbinding te maken met de diagnostische poort (OBD).

Kooi van Faraday

Met een Keyless systeem bestaat er een eenvoudige methode om dit type diefstal via een computertruc te voorkomen – of op zijn minst bemoeilijken. Laat de sleutel niet in huis liggen vlakbij de toegang naar buiten en bewaar hem in een metalen doos die dan dient als kooi van Faraday, waardoor de frequenties binnen blijven. In een openbare ruimte ont- of vergrendelt u de auto best niet van de ver en bewaar de sleutel eventueel in een speciaal zakje (vergelijkbaar met zakjes die contactloze bankkaarten beschermen) om de onderschepping van het signaal te voorkomen. Tenslotte is er nog de mogelijkheid bij sommige modellen om de sleutel te desactiveren of in slaapstand te zetten zodra de bestuurder zich van het voertuig verwijdert.

Het klassement

De technici van Thatcham Research hebben een reeks van getimede tests uitgevoerd: aanvallen met brute kracht (op de ouderwetse manier) op de sloten en de toegangspunten, identificatie van verschillende digitale kwetsbaarheden zoals de gevoeligheid van het systeem van toegang en starten zonder sleutel, de kwetsbaarheid bij het frequentierelais, de zwakte tegen hacking van het systeem aan boord en of de OBD het toelaat om blanco sleutels te coderen. Zodra een auto faalt voor een test, zakt hij naar de lagere categorie. Er wordt rekening gehouden met de mogelijkheid tot instappen en starten zonder handen, ook al is die optioneel. De categorieën zijn: uitstekend, goed, matig, slecht en onaanvaardbaar. Zit zijn de testresultaten van Thatcham dat 11 huidige modellen heeft getest (modeljaar 2019):

Model

Resultaat

Audi e-tron

Uitstekend

Jaguar XE

Uitstekend

Land Rover Evoque

Uitstekend

Mercedes B-Klasse

Uitstekend

Ford Mondeo

Slecht

Hyundai Nexo

Slecht

Kia ProCeed

Slecht

Lexus UX

Slecht

Porsche Macan

Slecht

Toyota Corolla Hybride

Slecht

Suzuki Jimny**

Onaanvaardbaar

**: De Suzuki Jimny heeft geen Keyless Entry of Go, maar is erg kwetsbaar voor diefstal door fysiek inbreken of door hacking.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten