Op droge wegen met 50 km/u doet de Chinese band wat hij moet doen, maar op natte oppervlakken geeft de Matrex niet thuis. Dat is de conclusie van de RTBF, dat drie op VW T-Rocs gemonteerde bandensets testte in samenwerking met het rijvaardigheidcentrum van Oupeye, Hermalle-sous-Argenteau. Ze vergeleken de Maxtrek Maximus M1 (€49) die online werd gekocht met de Falken Ziex (€73) en Bridgestone Turanza (€82). De voertuigen werden onderworpen aan een bochtengriptest en een noodstop.
! Ontdek onze bandenvergelijking.
Droge omstandigheden
De Chinese band vertoont meer misvormingen en maakt meer lawaai dan de andere twee, maar presteert correct. De grip is gemiddeld en bij de noodstop aan 50 km/u doet de Matrex het nauwelijks slechter dan de Brigdestone en de Falken met een remafstad 16 tegenover 15 meter. Als we een menselijke foutenmarge hanteren, ontlopen de drie banden elkaar nauwelijks.
Natte omstandigheden
Maar op een natte baan verliest de Chinese band veel van zijn mogelijkheden. Dan heeft de auto moeite om zijn rijlijn aan te houden, een gerbrek aan grip die de testpiloot noodgedwongen moest compenseren door bij te sturen. Bij het noodremmaneouvre loopt het helemaal mis: in de regen heeft de Matrex liefst 40 meter nodig om te stoppen, tegenover 24 meter voor de Bridgestone en 30 voor de Falken.
! Ontdek de lijst van de rijopleidingen in België.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!