Gedaan met de crash aan 64 km/u tegen een vaste muur die 23 jaar lang werd gebruikt, de nieuwe frontale crashtest van EuroNCAP zal een obstakel gebruiken dat beweegt aan 50 km/u terwijl de auto zelf ook 50 km/u rijdt. Daarmee wordt niet alleen de bescherming voor de inzittenden getest, maar ook de impact op de inzittenden van de andere wagen. De ingenieurs van EuroNCAP gebruiken nu ook een nieuwe pop met de naam Thor. Deze crashtestdummy zou de meest efficiënte zijn ter wereld.
Laterale impact
Er wordt ook een nieuw criterium toegevoegd aan de beoordeling: de 'far-side excursion'. Daarmee wordt er gekeken naar het gedrag van de zetel en zijn inzittende bij een frontale botsing. Het doel is om vast te stellen op welk punt de bestuurder en zijn passagier vooraan zich samen kunnen bezeren. Dit is vooral van toepassing op kleine auto's en heeft als doel om de centrale airbag tussen de zetels gemeengoed te maken. EuroNCAP gaat ook de gegevens onderzoeken voor de hulpdiensten die elke constructeur online moet aanbieden. De kwaliteit en de precisie van de app die de brandweer, dokters en ambulanciers moet helpen zal dus deel uitmaken van de nieuwe EuroNCAP-classificatie.
Aandachtscontrole
Ook de tests van de veiligheidssystemen worden aangevuld. De organisatie gaat de reactie testen van de voetgangersdetectie bij het achteruitrijden en bij de aanwezigheid van een andere auto bij een rijstrookwissel. Daarbij wordt er vooral gekeken naar hoe de auto reageert om een botsing te voorkomen. De controle van de auto voor de aandachtigheid van de bestuurder en de anticipatie voor een botsing zullen ook deel uitmaken van de score. De gemiddelde sterbeoordeling zou dus kunnen afnemen voor de komende auto's die worden getest door EuroNCAP met de nieuwe criteria.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!