De Mazda CX-7, die in Europa werd gelanceerd in de herfst van 2007, had hier met enkel zijn benzinemotor bij voorbaat weinig kans op commercieel succes. De 2.3-turbo op benzine blijft in de catalogus staan, maar om de CX-7 aan het dieselen te krijgen is de keuze gevallen op de 2.2 CDVi, die we al kennen van de Mazda's 3 en 6. Maar terwijl beide berlines recht hebben op de versie met 185 pk, krijgt de CX-7 er maar 173 (waarmee hij jammer genoeg nog altijd in de op één na hoogste BIV-schijf valt...). Qua koppel bleef de oorspronkelijke 400 Nm, die beschikbaar is vanaf 2.000 o/m, behouden. Gelukkig maar, gezien het leeggewicht van 1.800 kilo dat in beweging moet worden gebracht. Overeenkomstig zijn roeping als weg-SUV biedt de CX-7 een rijhouding die vergelijkbaar is met die in een berline. De 2.2 CDVi, die na een koudstart enigszins van zich laat horen, wordt steeds discreter naarmate hij op temperatuur komt. Hij wordt perfect bijgestaan door de zesversnellingsbak en heeft geen enkele moeite om de CX-7 voort te bewegen. De op de weg bijzonder levendige CX-7 kan dankzij zijn vierwielaandrijving en zijn nauwkeurige ophanging een uitzonderlijk dynamisch weggedrag voorschotelen. Het is prettig om de nauwkeurige voortrein in de bocht te zetten en te genieten van het mooie evenwicht en de goede beheersing van koetswerkbewegingen. Om eerlijk te zijn hebben we nog maar zelden met zo'n plezierige SUV gereden...
De Mazda CX-7 behoort nog altijd tot de zeldzame SUV's die het rijplezier van de bestuurder niet vergallen, maar werd nu aantrekkelijker en vriendelijker voor de portemonnee. Zijn prijskaartje begint bij 31.900 euro voor de basisversie tot 38.100 euro voor een volledig uitgeruste 2.2 CDVi.
In dit artikel : Mazda, Mazda CX-7