In het kort
-
Rijdynamiek
De Rio evolueert in gunstige zin, zeker als je rijplezier een belangrijk onderdeel van de beleving vindt. Maar zelfs wie daar geen boodschap aan heeft, zal merken dat de Rio aangenaam, stabiel en geruststellend rijdt. Vroeg of laat grijpt het ESP wel in, maar niet door bruut alle vermogen weg te nemen. Wanneer de voortrein rechtdoor wil, volstaat het om licht je voet van het gaspedaal te nemen om de auto opnieuw in het gareel te krijgen. De 1.0 T-GDi 100 heeft genoeg punch.
-
Veiligheid
De nieuwe Rio is nog niet bij EuroNCAP langs geweest, al lijkt een vijfsterrenscore slechts een formaliteit. We tellen zes airbags en twee Isofix-verankeringspunten. Het feit dat de koets voor een groot deel uit hogeweerstandsstaal bestaat, belooft betere prestaties bij een impact. In het optionele ADAS Pack zit een automatische noodremfunctie, evenals een spoorassistent (die waarschuwt, maar niet zelf corrigeert). De Rio toont zich dus een uitstekende leerling.
-
Comfort
De beloftes worden opnieuw ingelost en de Rio IV doet beter dan de Rio III zonder aan zijn dynamische kwaliteiten te knabbelen. Je zit bijzonder goed achter het stuur, in een ruim interieur dat goed geïsoleerd is. Het is dan ook makkelijk kilometers malen zonder vermoeid te worden. Een echte kleine ‘GT’ die vlot pendelaars moet kunnen overtuigen. Of kleine gezinnen, want zowel de ruimte achterin als de koffergrootte is voorbeeldig.
-
Praktische kant
Terwijl het interieur van de Rio nog altijd wat somber en Duits overkomt, is een en ander toch goed georganiseerd. Zo vind je een zonnebrilhouder boven je hoofd, grote vakken waar grote flessen in kunnen in de deuren, een armsteun, USB-oplaadpunten achterin en een dubbele laadvloer in de koffer: het is met andere woorden duidelijk dat de Koreanen echt alles uit de kast hebben gehaald om deze stadswagen zo praktisch mogelijk te maken.
-
Connectiviteit
Een eenvoudige RDS-radio (zonder cd) maakt al deel uit van de basisuitrusting in de basisversie Lounge. Bluetooth is er vanaf het tweede niveau, Easy. Voor 500 euro, en dat pas vanaf het Fusion-niveau, koop je er een erg volledig infotainment- en navigatiesysteem met een volledige smartphone-integratie via Android Auto of Apple Car Play. Gedurende zeven jaar kun je de kaartgegevens gratis updaten. Het scherm is makkelijk te lezen en staat keurig binnen handbereik.
-
Budget
Er is al een Rio vanaf 14.390 euro, maar wie de 1.0 T-GDi 100 wil, of een 1.4 CRDi-diesel, moet minstens 19.000 euro opzijleggen. De Kia blijkt op heel wat vlakken steeds iets interessanter dan zijn Europese rivalen, maar toch vormt zijn hoge prijs een struikelblok. Anderzijds, je slaapt wel de hele duur van de afbetaling met een gerust gemoed, en zelfs langer, dankzij de waarborg van zeven jaar of 150.000 kilometer. Voor de Vlaamse fiscaliteit is de 1.0 T-GDi interessant.
Door zich meer te plooien naar de Europese smaak zal de Rio niet snel hoofden op hol brengen in het straatbeeld. Maar wie in detail kijkt naar zijn uitrusting, zijn binnenruimte, zijn praktische oplossingen en zelfs zijn rijcomfort, ziet dat dit een overtuigend voorstel is waarbij een waarborg van 7 jaar of 150.000 kilometer de pil van de vraagprijs moet helpen verzachten. Daarmee prikkelt Kia de concurrentie sterker dan ooit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!