Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volkswagen Golf 1.4 TSI 122 & 2.0 TDI 140

Een stuk vroeger dan verwacht vernieuwde Volkswagenzijn bestseller, de Golf. Nu ja, "vernieuwde"? Volgens velen zou de term "facelift" eerder van toepassing zijn...

De nieuwe Golf is zo'n 6 millimeter korter, 19 millimeter breder en 36 millimeter lager dan zijn voorganger, maar door anders gevormde stoelen hebben de achterpassagiers iets meer ruimtegevoel, terwijl de bagagecapaciteit dezelfde bleef. Ook voor het onderstel bleef veel bij het oude, maar dat is niet noodzakelijk een nadeel, want op dat vlak was de Golf V de top in zijn klasse. Het tandheugelstuur behoudt uiteraard zijn elektromechanische bekrachtiging en de remmen zijn schijven rondom, vooraan geventileerd.

Rijgedrag: 1.4 TSI: 156/200 ? 2.0 TDI: 144/200

Twee uitstekende krachtbronnen, maar de kleine 1.4-benzinemotor scoort nog iets beter dankzij zijn mooiere sound en nog grotere soepelheid bij de laagste toeren. De twee zesbakken hadden een zachte en goed doseerbare koppeling en lieten zich nauwkeurig maar niet te snel schakelen. De spreiding bij de diesel is wat te lang. Het tandheugelstuur met elektromechanische bekrachtiging is nauwkeurig en lineair, maar mist wat gevoel. De handelbaarheid is goed, de draaicirkel behoorlijk.

Veiligheid: 1.4 TSI : 168/200 ? 2.0 TDI: 160/200

De schijven rondom, vooraan geventileerd, doen hun werk naar behoren en zijn goed doseerbaar. De normale Golf is op comfort afgestemd, maar dat betekent zeker niet dat hij geen goede wegligging vertoont. Zowel de rechtuitstabiliteit als het bochtengedrag is veilig en gezond en de auto biedt ook nog voldoende rijplezier.Trekkracht en grip laten weinig te wensen over, maar zijn nog beter in de 1.4 TSI, die iets levendiger rijdt. Op het gebied van de passieve veiligheid scoort de Golf uitstekend.

Comfort: 1.4 TSI: 172/200 ? 2.0 TDI: 168/200

Een soepele ophanging, uitstekende stoelen, een goede rijhouding, voldoende ruimte, een bijzonder geslaagde geluiddemping en een interieursfeer en afwerking die duidelijk aan een auto uit een hogere klasse doen denken: qua comfort weet de Golf zich te onderscheiden van zijn klassegenoten.

Functionaliteit: 136/200

Het koetswerk is duidelijk Golf gebleven, dat betekent dat de brede C-stijl het zicht schuin naar achteren nog altijd hindert. De kofferruimte werd niet groter, de moduleerbaarheid van het interieur is niet uitzonderlijk, de laaddrempel is vrij hoog. De instrumenten zijn verzorgd en vrij volledig, er zijn aardig wat bergvakken,maar dan wel een stuk meer in de luxe-uitvoering Highline. De standaarduitrusting is behoorlijk, zonder meer, op de afwezigheid van ESP na. De afwerking is superverzorgd.

Budget: 1.4 TSI: 148/200 ? 2.0 TDI: 160/200

Beide auto's verbruiken bijzonder weinig voor de prestaties die ze leveren. Als u echt geen veelrijder bent, raden we toch de benzineversie aan. Het onderhoudsprogramma wordt geleid door uw rijstijl en de omstandigheden dankzij de intervalindicator. De algemene waarborg is gierig, zoals bij de meeste Europese merken, hoewel de kwaliteitsindruk uitstekend is. Qua verhouding prijs-prestaties zit de benzine beter, qua inruilwaarde de diesel. Een Golf is niet goedkoop en de opties kunnen duur zijn.

Besluit: 1.4 TSI: 780/1000 ? 2.0 TDI: 768/1000

Volkswagen kwam zo snel met een nieuwe Golf voor de dag om aan elk geproduceerd exemplaar meer geld te kunnen verdienen. De Golf VI is namelijk eenvoudiger te bouwen dan zijn voorganger. De nieuweling behoudt de kwaliteiten van de Golf V, maar doet daar op bepaalde vlakken, zoals comfort, afwerking en uitrusting, nog een duidelijke schep bovenop. Als u geen echte veelrijder bent, zouden wij van deze twee testauto's de benzineversie kiezen: de 1.4 TSI kost niet alleen zo'n 800 euro minder bij aankoop en aan verkeersbelasting, hij rijdt ook nog wat speelser en aangenamer. Algemeen gezien is de Golf VI zeker niet de revolutionaire auto waarvan sommigen al droomden, daarvoor is hij te veel een ?overgangspaus?, maar als homogene allrounder heeft hij er nog een paar interessante troeven bijgekregen. Zijn naam en reputatie doen ongetwijfeld de rest.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Volkswagen Golf 1.4 TSI 122 & 2.0 TDI 140 nalezen in AutoGids 758 van 12/11/2008.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars