Concept
Aan de buitenkant zie je nauwelijks dat het om de gefacelifte Kia Stonic gaat. De Koreaanse constructeur monteert andere koplampen (met nieuwe ledlichtsignatuur), verder gaan de koetswerkaanpassingen eigenlijk niet. Ook binnenin blijven de veranderingen beperkt, want veel verder dan grotere schermen gaat de update niet. Het instrumentenbord groeit tot 4,2 duim, de display van de centrale multimediamodule is voortaan 8 duim groot. Het infotainment is voortaan van het type UVO Connect en komt met een draadloze verbinding voor zowel Apple Car Play als Android Auto.
De facelift van de Kia Stonic is vooral van mechanische aard. De dieselmotor verdwijnt uit het aanbod, in de plaats komt een mildhybride oplossing op 48 volt. Het gaat om een 1 liter-driecilinder van 100 of 120 pk die de hulp krijgt van een riemgestuurde starter-alternator die stroom verzamelt in de lithium-polymeerbatterij in de bagagevloer, goed voor een tijdelijke boost van 12 kW/16 pk.
Rijgedrag
Onze testwagen is een Kia Stonic met 120 pk sterke 1.0 MHEV, gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en uitgevoerd als sportieve GT-Line. Het schakelen mist wat souplesse, maar de elektrische 48V-module compenseert dat gestotter door wat boost te geven wanneer nodig en door de verbrandingsmotor sneller te laten zeilen - desgewenst tot een snelheid van 125 km/u. De elektronica neemt de volledige sturing in handen, maar laat zich wel leiden door de gekozen rijmodus. Kia biedt de keuze tussen Eco, Normal en Sport. Op een gemengd parcours verbruikten we zo'n 7 liter per 100 kilometer. Dat is een anderhalve liter meer dan het beloofde WLTP-normcijfer.
Ook drie jaar na zijn introductie blijft de Kia Stonic overtuigen met zijn dynamische weggedrag, al offer je daar wel wat veer- en zitcomfort voor op. Dat merk je vooral op slechtere wegen, daar de compacte SUV veel van zijn goede manieren verliest.
Verdict
Onder druk van de Europese CO2-boetes heeft Kia de Stonic gezegend met mildhybride technologie. Hoewel het gaat om een relatief eenvoudige oplossing toont de MHEV-versie van de compacte SUV zich zuiniger en pittiger, waardoor de vernieuwde versie naast efficiënter ook leuker rijdt. Het onderstel mocht iets milder en de versnellingsbak wat resoluter, want de transmissie durft al eens stotteren bij slenterverkeer.
- Algemene kwaliteitsindruk
- Efficiëntie MHEV
- Handige infotainmentmodule
- Stotterende versnellingsbak
- Afstelling rijhulpsystemen
- Hoge kofferdrempel
In dit artikel : KIA, KIA Stonic
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!