Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Jean-Pierre Ploué mag design van Lancia nieuw leven inblazen

Geschreven door Frédéric Kevers op 15-06-2021

Stellantis heeft plannen voor Lancia en heeft Jean-Pierre Ploué aan het hoofd van het Centro Stile van Lancia Design geplaatst om de toekomst van het Italiaanse merk te tekenen.

Anno 2021 is Lancia op sterven na dood en stelt het zich tevreden met de verkoop van Ypsilon-stadsauto's op de binnenlandse markt. Maar het potentieel van de Italiaanse constructeur blijft sterk en zijn verkoopcijfers liggen hoger dan die van Alfa Romeo wereldwijd. Stellantis heeft daarom plannen voor Lancia en benoemt Jean-Pierre Ploué tot hoofd van Lancia Design bij het Centro Stile in Turijn, Italië.

Een fameus visitekaartje

Door Jean-Pierre Ploué te benoemen tot designhoofd van Lancia, geeft Stellantis een ervaren en erkend man de leiding over het revitaliseren van het imago van een merk dat zich altijd al heeft onderscheiden op vlak van design. Na een eerste periode bij Renault (1985-1995), waarin hij onder meer de eerste generatie Renault Twingo ontwierp, werkte hij van 1995 tot 1998 in Duitsland voor Volkswagen, waarna hij in 1998-1999 een korte periode bij Ford werkte.

In 1999 werd hij hoofd design bij Citroën, waar hij verschillende memorabele projecten leidt, zoals de C-SportLounge (2005), de C-Métisse (2006) en het GT-concept van 2008. Dit werk leverde hem een promotie op tot ontwerpdirecteur bij PSA en vervolgens bij Stellantis.

Carte blanche... of bijna

Voor deze delicate missie om het imago en de stijl van Lancia te herdefiniëren, begint Jean-Pierre Ploué vanaf een blanco blad, of toch bijna. Met enkel nog de Ypsilon die wordt verkocht en al tien jaar oud is, moet er quasi vanaf 0 worden begonnen, waardoor de jonge ontwerpers van het Centro Stile een grote vrijheid krijgen onder leiding van Ploué.

Ze zullen kunnen (en moeten) putten uit de rijke geschiedenis van Lancia, dat vele modellen omvat die de geschiedenis van de automobiel hebben getekend, zowel qua stijl als qua prestaties. Met zijn premium positionering zal Lancia moeten blijven refereren aan zijn geschiedenis.

"De wedergeboorte van Lancia is echt een spannende uitdaging. Lancia is een iconisch merk, dat zijn historische centrale positie weer zal innemen in Europa, voortbouwend op zijn enorme potentieel", zegt Ploué nog over zijn nieuwe job.

Geëlektrificeerde compacte SUV

De heropleving van Lancia op Europese schaal, of althans buiten de Italiaanse grenzen, zal direct een model nodig hebben dat een brede waaier van klanten kan aantrekken, aan de Europese milieu-eisen kan voldoen en een goede winstmarge kan genereren. Dat zou dus een compacte en geëlektrificeerde SUV moeten worden - plug-in hybride of 100% elektrisch - die gebruik zou maken van de CMP-basis van Stellantis (ex-PSA). Een premiumvariant in Italiaanse stijl van de DS 3 Crossback, Peugeot 2008 en Opel Mokka, die in Polen zou kunnen worden geproduceerd.

Op donderdag 17 juni onthult Lancia het eerste deel van een documentairefilm getiteld "Elegance in motion since 1906", waarin CEO Luca Napolitano zal vertellen over het designerfgoed van het merk. Ongetwijfeld zullen hier en daar aanwijzingen worden gegeven over de toekomst van deze 115 jaar oude instelling.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten