Lancia is niet enkel gered van het offerblok, maar Stellantis wil het Italiaanse premiummerk ook weer een internationale dimensie geven. De groep plant daarom een herstelplan dat gebaseerd is op twee pijlers: design en elektrificatie, om van Lancia het Italiaanse equivalent van DS te maken binnen de Stellantis-constellatie. Maar zullen drie nieuwe modellen genoeg zijn om het Italiaanse merk in zijn oude glorie te herstellen?
3 nieuwe modellen
Jean-Pierre Ploué, onlangs benoemd tot designdirecteur van Lancia, zal toezicht moeten houden op de ontwikkeling van drie nieuwe modellen. Het zou moeten gaan om een stadsauto, als opvolger van de verouderde maar nog steeds dappere Ypsilon, een compacte crossover en een compacte 5-deurs berline - een nieuwe Delta? - waarschijnlijk nauw verwant met de DS 4.
Elektrificatie
De vervanger van de Ypsilon, die als eerste zal worden gepresenteerd, wordt een volledig elektrisch stadsautootje, een primeur in Lancia's rijke 115-jarige geschiedenis. Het model komt in 2024 op de markt en zal waarschijnlijk gebruik maken van het eCMP-platform dat in 2022 wordt gelanceerd. We weten nog niet of hij het klassieke 5-deurs design van de huidige Ypsilon zal aanhouden. Het lijkt ook mogelijk dat er een mild hybride versie zal worden gelanceerd om een lagere instapprijs te garanderen.
Een keuze die er niet zal zijn voor de compacte crossover, die exclusief elektrisch wordt en begin 2026 zijn commerciële carrière zou moeten beginnen. Het model zal gebruik maken van de Stellantis STLA Medium-architectuur, ook bekend als het e-VMP van PSA. Hierdoor zou de crossover in de vernieuwde Melfi-fabriek in Italië kunnen worden geproduceerd, naast drie andere modellen van het concern.
Het derde model in de pijplijn is een compacte hatchback, die de plaats zou innemen van de vroegere Lancia Delta. Deze wordt ook gebaseerd op dezelfde architectuur als de crossover, maar wacht nog op goedkeuring van de bazen. De vraag is of een dergelijk model een kans maakt op commercieel vlak in 2027, wanneer de auto gelanceerd zou worden. De commerciële prestaties van de volgende Renault Mégane E-Tech Electric en de Volkswagen ID.3 zullen een interessante referentie vormen.
>>> Onze top 5 Lancia-modellen die een moderne versie verdienen
Nog springlevend
Hoewel het merk beperkt is tot de Italiaanse markt, kan Lancia nog steeds rekenen op een levendig imago en het design van de Ypsilon, die intussen al 10 jaar oud is, om klanten te blijven verleiden. Met 22.783 verkochte exemplaren in de eerste 5 maanden van 2021 is dat meer dan het dubbele van de verkoop van het hele Alfa Romeo-gamma in heel Europa (gegevens ACEA)! Een potentieel dat Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, niet is ontgaan. Volgens hem belichaamt Lancia de "Italiaanse elegantie" en heeft het merk potentieel om niet enkel in Italië succes te hebben, maar ook in de naburige landen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!