Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Update - Lotus Emira krijgt AMG-turbomotor

Geschreven door Klaas Janssens op 06-07-2021

De nieuwe Lotus Emira wordt de laatste sportwagen uit Hethel met een klassieke verbrandingsmotor. De moderne interpretatie van de Esprit wordt aangeboden met een drukgevoede viercilinder van AMG en een V6 met supercharger van Toyota.

De Lotus Emira vervangt niet een, niet twee, maar meteen drie bestaande modellen. De Britse constructeur ziet deze nieuwe sportwagen immers als de opvolger van zowel de Elise, de Exige als de Evora. Maar het is de Lotus Esprit die als inspiratiebron diende, want Hethel ziet de Emira als directe concurrent voor zowel de Porsche 718 als de Porsche 911.

Het wordt geen Spartaanse circuitjongen, maar een dagelijks bruikbare GT die veel rijplezier combineert met een streepje comfort. Daarvoor rekent de Lotus Emira op de gloednieuwe Elemental-architectuur, al gaat het eigenlijk om een flink herwerkt Evora-platform. Dat merk je ook aan de compacte afmetingen: 4.412 mm lang, 1.985 mm breed en 1.255 mm hoog. Leuk om weten: de Lotus Emira behoudt een hydaulische stuurinrichting.

2022 Lotus Emira

AMG-power

Zoek niet naar een hybride of een elektrische aandrijving, de Emira wordt de laatste Lotus met een klassieke verbrandingsmotor tussen de achterwielen. Het koetswerkontwerp heeft nochtans veel gemeen met dat van de 100% elektrische Evija. Je hebt de keuze tussen twee motoren: een nieuwe 2 liter-turbobenzine van AMG-origine en de  vertrouwde 3,5 liter-V6 met compressor, van Toyota-makelij.

De motoren liggen dwars en drijven de achterwielen aan. Afhankelijk van de motorisatie heb je de keuze tussen een manuele, een gerobotiseerde en een automatische versnellingsbak. Over de specificaties communiceert Lotus nauwelijks, enkel dat er 360 à 400 pk voor handen is, dat het maximale koppel 430 Nm bedraagt en dat de sprint van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden zou moeten lukken.

Update 21 september 2021: De door een Edelbrock-compressor ondersteunde V6 van Toyota-origine ontwikkelt een vermogen van 400 pk en een maximaal koppel van 420 Nm (430 Nm met de automatische transmissie). Het zal de enige motor zijn die beschikbaar is voor de commerciële lancering van de Lotus Emira, de drukgevoede vierpitter van AMG wordt pas later geïntroduceerd.

2022 Lotus Emira

Hoger oplage, hogere prijs

De Lotus Emira wordt aangeboden met  twee chassisconfiguraties: de wat zachtere Tour en de wat strakkere Sport, die aangeboden wordt met het optionele Lotus Driver's Pack dat onder meer launch controle en Michelin Spot Cup 2-rubber toevoegt (in plaats van de standaard gemonteerde Goodyear Eagle F1 Supersport). Het gewicht bedraagt 1.405 kilogram.

Lotus wil een kleine 5.000 exemplaren van de Lotus Emira per jaar verkopen. De instapprijs ligt onder de 60.000 Britse pond, omgerekend zo'n 70.000 euro. Update 21/9/2021: de Lotus Emira First Edition met Toyota-V6 zal ongeveer 100.000 euro kosten.

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten