Bij Mazda zit eigenzinnigheid in het DNA. Maar dat betekent niet dat het merk niet af en toe de mode volgt! Net als BMW en meer recentelijk Mercedes komt het bedrijf uit Hiroshima met een zescilinder-in-lijn. Een hoogwaardige architectuur die perfect is aangepast aan de SkyActiv-X-technologie. Deze nieuwe motor zal voor het eerst verschijnen onder de motorkap van de volgende Mazda 6, die in 2022 wordt verwacht.
Benzine en diesel
Deze motor krijgt dus de bekende vonkgestuurde compressieontsteking van Mazda en zal zowel op benzine als op diesel worden aangeboden. Met zijn architectuur die soepelheid en kracht bevordert met minimale trillingen, is de zescilinder lijnmotor een must voor een hoogwaardig model, een rol die is weggelegd voor de Mazda 6, die waarschijnlijk zijn inspiratie zal halen bij de Vision Coupé-concept. Het is al bevestigd dat hij vierwielaandrijving krijgt, maar de geruchten spreken steeds vaker over een achterwielaangedreven architectuur voor de grote Mazda.
We weten nog niet of deze nieuwe topmotorisatie de oceaan zal oversteken en ook de Europese showrooms zal opvrolijken. De enige zekerheid is dat de Japanse constructeur zijn Europese aanbod zou moeten richten rond een nieuwe generatie viercilinder en een plug-in hybride variant, allemaal benzinemotoren die standaard zullen worden voorzien van een milde hybridisering op 48 volt.
Mazda heeft echter nog geen cijfers of andere specificaties onthuld. Maar deze aankondiging bevestigt de eigenzinnigheid en originaliteit qua verbrandingsmotoren bij het merk, dat niet van plan is om deel te nemen aan de elektrische race, die Mazda nog steeds als contraproductief beschouwt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!