De Nissan Ariya stapt in een gloednieuwe arena met een heleboel onbekende vijanden. Want vandaag zijn alle constructeurs zijn bezig met de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven gezins-SUV, van de Citroën ë-C4 over de Skoda Enyaq iV tot de Volkswagen ID.4. De Ariya bouwt op een gloednieuw EV-platform dat de Japanse constructeur ontwikkelde in samenwerking met alliantiepartners Mitsubishi en Renault. De elektrische SUV komt met een of twee elektromotoren en heeft dus of twee- of vierwielaandrijving. Het e-4ORCE gedoopte 4x4-systeem stuurt zowel het acceleren als het afremmen, waarbij de aangedreven assen onafhankelijk van elkaar reageren in functie van het rijcomfort en het weggedrag. Zo gaat de Ariya op de achterste elektromotor afremmen, zodat het duiken van het koetswerk tot een minimum beperkt wordt.
395 pk en 500 km
Nissan bestormt Europa met vijf verschillende varianten van de Ariya die twee aandrijfvormen combineren met twee verschillende accupakketten. De 63 kWh-versies worden geleverd met een 7,4 kW-lader voor thuisgebruik. De Ariya met een accucapaciteit van 87 kWh beschikt over een 22 kW sterke driefaselader voor thuisladen. De elektrische SUV is ook geschikt voor snelladen tot 130 kW; met de meest geschikte lader (meer dan 350A) kan deze Nissan in 30 minuten tot 300 km bijladen met het Europese Combined Charging System (CCS).
- 2WD 63 kWh: 218 pk / 300 Nm / rijbereik van 360 kilometer
- 2WD 87 kWh: 243 pk / 300 Nm / rijbereik van 500 kilometer
- 4WD 63 kWh: 280 pk / 560 Nm / rijbereik van 340 kilometer
- 4WD 87 kWh: 307 pk / 600 Nm / rijbereik van 460 kilometer
- 4WD 87 kWh Performance: 395 pk / 600 Nm / rijbereik van 400 kilometer
Akatsuki
Het strakke lijnenspel dat versterkt wordt door de korte overhangen en de grote wielen (standaard 19 en optioneel 20 inch) staat symbool voor de nieuwe designtaal die de Ariya inluidt. Let op het nieuwe merklogo van Nissan en op de slanke koplampen, die opgebouwd zijn uit vier miniprojectoren van elk 20 millimeter. Desgewenst zet je de Ariya in Akatsuki, een tweekleurig koetswerkpakket dat kopertinten combineert met zwarte designaccenten. De Nissan Ariya is 4,6 meter lang, een lengte waarmee hij zich netjes tussen de huidige Qashqai en X-Trail positoneert. De wielbasis bedraagt 2,7 meter, wat zich moet vertalen in een heleboel binnenruimte. Het koffervolume bedraagt 468 liter, toch als je voor een 2WD-versie opteert. Door de additonele elektromotor op de achteras krimpt de bagageruimte van de Ariya 4WD naar 415 liter.
Hallo?!
Ook het interieur huldigt een nieuw designconcept. Zoals dat vandaag in de mode is, weert het opvallend minimalistische dashboard klassieke bedieningsknoppen. De basisfuncties van de airco zijn geïntegreerd in het centrale houten deel van het dashboard, in de vorm van virtuele schakelaars die enkel verschijnen als de Ariya ingeschakeld is en gaan trillen wanneer ze aangeraakt worden. Verder noteren we een multimediamodule met twee displays van 12,3-inch, een innovatieve head-updisplay en een slimme startsleutel. Natuurlijk komt de Nissan Ariya met een app voor de smartphone. En met spraakbesturing die je activeert via het stemcommando "Hallo Nissan"...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!