- Score redactie /20
De e-2008, die (voor de Europese markt althans) van de band rolt in de fabriek van het Spaanse Vigo, is nauwelijks te onderscheiden van zijn broertjes met verbrandingsmotor. Aan de buitenkant zien we een leeuwtje dat naargelang van de lichtinval een groene of blauwe schijn aanneemt, een horizontaal radiatorrooster in koetswerkkleur, een specifiek ‘e’-opschrift en... dat is het zowat. Binnenin maken enkel de stoelen bekleed met Greval-grijs alcantara (mooi, maar erg vuilgevoelig) en het digitale dashboard het verschil (vanaf de Allure). Doordat de e-2008 van bij het begin werd ontwikkeld met het oog op een zuiver elektrische aandrijving, biedt hij exact dezelfde interieur- en kofferruimte als de klassieke versies met verbrandingsmotor, terwijl het onderstel een specifieke afstelling kreeg om ook het rijgedrag en -comfort op hetzelfde niveau te houden. Wij gaan na of dat in de praktijk ook het geval is.
INTERIEUR
Binnenruimte 14,00
Rijhouding 17,00
Koffervolume 14,00
Opbergvakken 14,00
Afwerking/Kwaliteitsindruk 15,00
Gemiddelde/20 14,80
TECHNOLOGIE
Algemene ergonomie 14,00
Kwaliteit navigatie 14,00
Niveau connectiviteit 14,00
Standaardveiligheidsuitrusting 15,00
Klimaatregeling 14,00
Gemiddelde/20 14,20
RIJGEDRAG
Zitcomfort 17,00
Ophangingscomfort 13,00
Wegligging 15,00
Geluiddemping 17,00
Samenspel motorversnellingsbak 16,00
Gemiddelde/20 15,60
BUDGET
Basisprijs 12,00
Verhouding prijsuitrusting testauto 12,00
Testverbruik 16,00
Belastingen 18,00
Waarborg & uitbreidingen 14,00
Gemiddelde/20 14,40
Algemeen gemiddelde: 14,75
Conclusie
Eerder dan een gewaagde zet is het gebruik van hetzelfde aandrijfgeheel en dezelfde batterij als in de e-208 vooral een economische beslissing... die ons niet helemaal wist te overtuigen. Want terwijl een kleine auto zich kan tevredenstellen met een rijbereik van nauwelijks 300 kilometer, is dat voor een (zij het compacte) gezins-SUV simpelweg te nipt. Hetzelfde geldt voor de prestaties. Ondergemotoriseerd kunnen we de e-2008 niet noemen, maar gezien zijn assertieve lijn hadden we meer verwacht. Hetzelfde geldt voor het dempingscomfort: de e-2008 biedt in geen enkel opzicht het wegcontact waarvoor Peugeot bekendstaat. Een balans die nog negatiever wordt als je bedenkt dat deze elektrische versie bij gelijke uitrusting bijna 11.000 euro meer kost dan de PureTech 130 met automaat. Kortom: behalve het feit dat de e-2008 zijn bestaan vooral dankt aan Peugeots streven om de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn gamma omlaag te halen – zoals nog al te vaak het geval is met elektrische wagens – zal hij eerder in de smaak vallen bij zelfstandigen en wagenparkbeheerders om fiscale redenen dan bij gezinnen die hun ecologische voetafdruk willen beperken.
Voor
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Mogelijkheid tot snelladen met 100 kW gelijkstroom
- Dynamisch gedrag
Tegen
- Ontoereikend rijbereik (voor een SUV)
- Meerprijs t.o.v. PureTech 130 A (11.000 euro)
- Teleurstellende schokdemping
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 2008
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!