De Polestar 5 zal vanaf 2024 in de voetsporen treden van de Porsche Taycan. Om dat doel te bereiken heeft Polestar een nieuw platform van gelast aluminium ontworpen dat een grotere torsiestijfheid belooft dan dat van een traditionele supercar, maar dan in de vorm van een vierdeurs-GT. Een prestatie die mogelijk werd gemaakt door het Britse R&D-team in Coventry.
Aluminium en uit de competitie
Om een dergelijke stijfheid te bereiken vertrouwde Polestar op zijn in-house vaardigheden via zijn R&D-centrum in Engeland. Een team van meer dan 280 ingenieurs, van wie sommigen hebben gewerkt aan Formule 1-projecten of aan zeer exclusieve productiemodellen in kleine oplagen, waaronder sportwagens.
Op basis van hun ervaring viel de keuze op verlijmd aluminium, dat een superieure lichtheid en stijfheid garandeert ten opzichte van het meer conventioneel staal. Hoewel gelijmd aluminium op zich geen nieuwigheid is, is het fabricageprocédé zelf nieuw en innoverend, omdat het een gelijktijdige ontwikkeling van het platform en de carrosserie mogelijk maakt. Een technische benadering waardoor het eerste door Polestar zelf ontwikkelde platform een vrij uitzonderlijke stijfheid zou hebben, aangezien dat groter zou zijn dan dat van een traditionele supercar. Bovendien heeft dit platform het mogelijk gemaakt om lijnen te behouden die sterk lijken op die van de conceptcar Precept, waarop deze elektrische superberline is geïnspireerd.
Licht en stijf
Een van de nadelen van elektrische voertuigen is hun zware gewicht, dat verband houdt met het gewicht van het krachtige accupakket dat nodig is om een behoorlijke actieradius te garanderen. Polestar wil dit probleem ‘omzeilen’ door aluminium te gebruiken voor het platform van de 5. Een materiaal dat licht en stijf is en de superieure prestaties en milieuvoordelen biedt die essentieel zijn voor de filosofie van het merk.
Volgens Polestar zou de naakte koets (platform plus volledige carrosserie) minder wegen dan die van modellen in een lager segment. Een zegen om het gewicht van de batterijen te compenseren en een hoog niveau van dynamisch gedrag te verzekeren, terwijl een grotere actieradius wordt bevorderd. Het principe van ‘light is right’, maar dan op elektrische schaal, als het ware. Bovendien zal deze grotere stijfheid de actieve veiligheid verhogen door een efficiënter en veiliger gedrag, maar ook de passieve veiligheid in geval van een botsing.
Voor 2024
Een ander voordeel van deze nieuwe techniek van verlijmd aluminium is de snelheid van ontwikkeling die ermee mogelijk is. Een essentieel element dat Polestar in staat zal stellen de 5 vanaf 2024 op de markt te brengen. Die zal dan de rol van topmodel van het merk spelen en een terugkeer naar een carrosserievorm betekenen die relevanter is in een ecoverantwoorde aanpak, na de opeenvolgende lanceringen van twee SUV's, de grote Polestar 3 in 2022 en de meer compacte Polestar 4 met een 'coupéachtig' profiel in 2024.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!