Volkswagen dat instapt in de elektrische revolutie, dat is zoals de Amerikanen die arriveren aan het front. Dan weet je het heel snel heel hard kan gaan. Met dat verschil dat den Duits deze keer wél eens aan het langste eind zou kunnen trekken. De VW ID.4 bouwt immers op de deugdelijke fundamenten waarop Wolfsburg eerder de compactere ID.3 zette, alleen staat er nu een SUV op de MEB-architectuur. Volkswagen weet ook dat EV's nog in de niche opereren, toch hopen ze stevig te cashen. Beschikt de VW ID.4 over de nodige troeven om uit te groeien tot een verkoopstopper? AutoGids ging op pad met de 77 kWh-versie van de elektrische SUV
Koetswerk en afmetingen
De designers zijn erin geslaagd de hogere SUV-bouw van de VW ID.4 niet te laten wegen op de aerodynamica. Dankzij weggewerkte deurgrepen en slimme windgeleiders op de kofferklep en onder de bumpers kan de elektrische SUV een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 voorleggen.
Een echte SUV is deze bijna 4,6 meter lange Volkswagen ID.4 eigenlijk niet, daarvoor staan de A-stijlen te schuin en duikt de daklijn te snel. Het cross-overkoetswerk heeft meer weg van een terreinbreak, maar dan zonder de stoere off-roadtoevoegingen. Het koetswerkontwerp sluit verder netjes aan bij dat van de VW ID.3, maar oogt wat verzorgder.
>>> lengte: 4584, breedte: 1852, hoogte: 1612 mm, gewicht: 2.124 kg
Interieur en kofferruimte
Hoewel de Volkswagen ID.4 zo'n 30 centimeter langer is dan de ID.3, kan je de elektrische SUV moeilijk omschrijven als een ruimtewonder. Begrijp ons niet verkeerd, de 543 liter achter de kofferklep is allerminst verkeerd. Zeker gezien dat volume kan stijgen tot 1.575 liter als je ook de achterbank wegvouwt. Maar een Golf Variant of een Tiguan doen op dat vlak nog steeds beter. Gelukkig compenseert de VW ID.4 het gebrek aan gestalte grotendeels met zijn intelligente interieurindeling. Denk aan de afwezigheid van een laaddrempel, de volledig vlakke laadvloer en de handige opbergplek voor de laadkabels in de dubbele koffervloer.
Aan binnenruimte is er geen gebrek. De MEB-architectuur verstopt de lithium-ionbatterijen netjes in de sandwichvloer, tussen de zover mogelijk naar buiten geduwde ophangingselementen. De wielbasis van de VW ID.4 is zowat identiek aan die van de ID.3, maar het SUV-koetswerk doet het interieur war ruimer lijken. Je zit wat rechter op de achterbank, maar zefs volwassenen hebben meer dan voldoende bewegingsruimte om comfortabel van laadpaal A naar B te rijden.
>>> koffervolume: 543 - 1.575 liter, wielbasis: 2.766 mm
Specificaties en prestaties
Het MEB-platform van de Volkswagen ID.4 biedt ruimte voor een extra elektromotor op de vooras, waardoor de elektrische SUV binnenkort ook met vierwielaandrijving zal worden aangeboden. Onze testwagen vertrouwt op een enkele elektromotor die 204 pk en 310 Nm op de achterwielen zet. De versies met het kleinere 52 kWh-batterijpakket houden het bij 148 of 170 pk. De accu's van de voorlopig krachtigste VW ID.4 hebben een capaciteit van 77 kWh.
De Volkswagen ID.4 77 kWh heeft aan 8,5 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te snellen, de topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 160 km/u. Zoek niet naar een versnellingsbak, de elektrische SUV doet het met een enkelvoudige reductie die de elektromotoren zowat direct met de achterwielen verbindt.
>>> synchrone elektromotor: 204 pk en 310 Nm, 0-100 km/u in 8,5 s, topsnelheid: 160 km/u, normverbruik: 17,8 kWh/100 km
Rijbereik en opladen
De Volkswagen ID.4 77 kWh belooft een elektrisch rijbereik van 522 kilometer. Maar wie die WLTP-autonomie wil evenaren, eindigt wellicht op het laadbed van een sleepwagen. Je rekent best op een 350 à 400 kilometer, wat in de praktijk meer dan voldoende is om te voorzien in de dagelijkse verplaatsingen.
Aan een snellader haalt het accupakket van 77 kWh een piekvermogen van 125 kW, terwijl de basisbatterij van 52 kWh het bij 50 kW houdt (of optioneel bij 100 kW). De krachtigere versie beschikt bovendien over een interne lader van 11 kW (tegenover 7,2 kW voor de VW ID.4 52 kWh), waardoor de krachtiger versie ook een voordeel heeft wanneer je hem in een huis-tuin-en-keuken-wallbox steekt.
>>> batterij: 82 kWh (77 kWh netto), rijbereik: 522 km, snelladen: 125 kW, interne lader: 11 kW
Rijgedrag
Hoewel de VW ID.4 bijzonder fluks uit de startblokken schiet, over elektronische rijhulpsystemen zoals een xds-sperfunctie beschikt en op een zogeheten Vehicle Dynamics Manager vertrouwt, wil de elektrische SUV in de eerste plaats comfortabel zijn. De onderstelset-up staat op adaptieve dempers die deze Volkswagen zachtjes door het hinterland doen deinen, zelfs op de 21-duimsvelgen waarop ons testexemplaar stond. En dat juichen we toe, want dit is een familievriend die alle inzittenden wil dienen. Niet alleen de bestuurder.
Die laatste moet er enkel over waken zich niet te laten meeslepen door de kwieke aandrijflijn, want deze 2,1 ton wegende crossover reageert opvallend onwenning bij hogere bochtensnelheden.
>>> ophanging: MacPherson/multilink
Belgische prijs en versies Volkswagen ID.4
Je ziet dat Wolfsburg wat meer tijd heeft gehad bij de ontwikkeling van de VW ID.4, want deze SUV krijgt minder af te rekenen met de digitale kinderziektes waarmee de elektrische hachback kampte.
Wel net zoals bij de ID.3 valt de aankleding wat tegen. De harde plastics vloeken met de hoge standaard die we van Volkswagen gewoon zijn. En dan hebben we het geeneens over het trage infotainmentsysteem of over de onhandige schuifregelaars. Op de afwerking is zo hard bespaard dat het opvalt en dat vinden we onfatsoenlijk voor een auto waaraan een prijskaartje van meer dan 50.000 euro bengelt.
Het is wel goed dat Volkswagen zich niet langer inlaat met optiepolitiek: voor de VW ID.4 werken ze immers met vaste uitrustingslijnen. Personaliseren wordt wat moeilijker, terwijl je ook een selectie zal moeten maken tussen wat je nodig hebt en acht. Zomaar een niveau stijgen voor één enkel gadget kan immers een bijzonder dure zaak worden.
>>> ontdek alle modellen, prijzen en versies
Volkswagen ID.4 - verdict AutoGids
De Volkswagen ID.4 is een als SUV verpakte ID.3 met een grotere koffer en een hogere prijs. Dat maakt dat beide ID's zowat alle voor- en nadelen delen. Wat in essentie een goede zaak is, want op de missers op het vlak van afwerking en aankleding na, vormt ook de VW ID.4 daardoor een ijzersterk totaalpakket.
- Interieurruimte
- Rijbereik (77 kWh)
- Oplaadcapaciteit
- Ergonomie
- Golf Variant heeft grotere koffer
- Kwaliteit en afwerking niet op VW-niveau
Verwante testen
11-02-2021
13
23-12-2020
Vergelijkende tests
3 Golf vs ID.3 : Keuzestress
Welke aandrijving is anno 2021 de beste keuze? Om dat complexe vraagstuk eens heel concreet te maken leek het...
33
04-11-2020
Detailtests
Volkswagen ID.3 : De EV van het volk?
Dit is de auto van de toekomst volgens Volkswagen. Een 100% elektrische middenklasser die ontworpen is om de doorsneeautomobilist...
26
02-10-2020
Korte tests
Volvo XC40 P8 Recharge - de nieuwe weg inslaan
Volvo brengt de komende tijd elk jaar een nieuw volledig elektrisch model uit als deel van zijn elektrificatiestrategie. Maar...
9
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.4
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!