Open de achterklep en je hebt het ogenblikkelijk in de smiezen: de X3 30e rekent op de assistentie van een setje batterijen. De koffervloer ligt namelijk een paar centimeter hoger dan gewoonlijk, netjes afgewerkt door een chromen randje, waardoor het bagagevolume met 100 liter is afgenomen. De conversie wordt verder verraden door een minder elegante hobbel aan de rechtse wielkastbekleding die de aansluitingsfiche van het batterijenpack verbergt. We zien het bij meerdere plug-ins, zelfs die van naam en faam: dat elektrificeren verloopt vaak nog altijd met het gevoel alsof het om een achterafoplossing gaat.
Nochtans was de X3 erop voorbereid. Hij is namelijk een voorname pion in de elektrische strategie van BMW. Na de specifiek ontwikkelde modellen van het submerk i zal de middelgrote SUV immers het eerste bestaande model van de groep worden waarvan een volledig elektrische versie wordt afgeleid: de iX3, verwacht voor later op het jaar. Als een brugje ernaartoe lanceerde BMW deze X3 30e, een plug-inhybride dus die na de twee-eiige tweeling X1/X2 en de grotere X5 de derde ‘SAV’ van het merk wordt die onder stroom werd gezet voor een lager verbruik tot volledig emissievrije ritten. We kennen het principe ondertussen: dit is een benzine met de dorst van een zeer zuinige zelfontbrander.
- Puik chassis
- Rijgedrag van een grotere SUV
- Zuinige tweeliter-benzine
- Tussen echte en valse hybride
- Hogere richel in koffer
- Stuurgevoel in Sport-modus
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!