Detailtests / Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 A : Even praktisch, maar dynamischer
De Berlingo, de bestelbreak bij uitstek, was in zijn tweede generatie al een slim alternatief voor een eenvolumer. Deze keer blijkt de mutatie compleet, toch zeker in deze topdieselversie met automaat, die zich meer richt tot de chauffeur dan tot de koerier in u.
- Score redactie 16.25 /20
Van de eerste twee Berlingo-generaties samen verkocht Citroën bijna drie miljoen exemplaren. Om maar te zeggen dat deze bestelbreak een belangrijke pijler binnen het gamma van de Franse constructeur is... Bij elke generatiewissel doet de Berlingo telkens iets meer afstand van zijn bestelwagenorigines. Tegelijkertijd weet Citroën maar al te goed dat – SUV-hype of niet – voor rationeel denkende mensen niets opweegt tegen kubieke meters. Denk dan aan ouders van kroostrijke gezinnen, of liefhebbers van outdoorsporten en vrijetijdsbestedingen. Om een lang verhaal kort te maken: de derde generatie van de Berlingo komt nog altijd praktisch uit de hoek, maar is dermate verzorgd en capabel dat hij zich opwerpt als waardige erfgenaam van de C4 Spacetourer (ex-Picasso), waarvan de dagen geteld zijn. Die ambitie is vooral duidelijk in het geval van onze 1.5-dieselversie met
130 pk en een automaat in de topuitvoering Shine XTR, de krachtigste en meest luxueuze, maar ook duurste Berlingo-uitvoering.
- Ruim en doordacht interieur
- Geslaagde combinatie motor-versnellingsbak
- Sterk verbeterd weggedrag
- Minder duur dan een 'echte' eenvolumer
- Prijs topversie
- Formaat koetswerk, grote achterklep
- Zijdelingse steun stoelen
- Nog wat lawaaierige 1.5 BlueHDi
- Gebruikte plastics nog niet op niveau
- Automaat enkel op topversies
In dit artikel : Citroën, Citroën Berlingo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands