Het is ironisch dat de ‘nieuwe’ 500 inmiddels zelf al bijna een oudje geworden is. Hij is al dertien jaar op de markt en heeft er dus al een dubbele productiecyclus op zitten, want normaal gezien gaat een modelgeneratie maar zes à zeven jaar mee. Opvallend genoeg bleef – en blijft – de 500 het goed doen in de verkoop. Heel goed zelfs, want volgens de inschrijvingscijfers van Febiac was hij vorig jaar de op één na bestverkochte auto in ons land, na de Citroën C3, maar voor de Volkswagen Golf. Nu is er dus eindelijk een verse ‘New 500’, enkel met elektrische aandrijving... Fiat is echter zo slim om ook de oude 500 in het gamma te laten, voor wie een benzinemotor wil.
Op het eerste gezicht zou je zeggen dat er, op details na, weinig veranderd is aan deze nieuwe 500. Aan het populaire silhouet hebben de ontwerpers inderdaad niet al te veel gewrongen, maar de auto is wel zowel in de lengte als de breedte 6 centimeter gegroeid. De nieuwe 500 staat op een doorontwikkeling van het platform van de vorige, met een wielbasis die 2 centimeter langer werd. Je herkent hem vooral aan de neus die wat hoger geworden is, en aan de nieuwe, elliptische ledkoplampen, die knipogen naar de ronde exemplaren van vroegere versies. Het Fiat-logo staat enkel nog op de achterklep, vooraan prijkt de modelnaam in het groot.
- Fors verbeterd interieur
- Verhouding prijs-rijbereik (42 kWh)
- Laag verbruik
- Kleine koffer
- Goedkope knoppen op stuur
- Bescheiden rijbereik 24 kWh-versie
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!