Je kijkt naar de krachtigste Kia ooit gemaakt. Het is een vierwielaangedreven cross-over in gezinsformaat die het in de spurt kan opnemen tegen een BMW M3. De Kia EV6 GT heeft het allemaal. En hoewel de fabrikant hem schuchter voorschotelt als een "Grand Touring" – vandaar de naam GT – voel je vanaf de eerste meters achter het stuur dat de auto meer dynamiek in zich heeft dan hij doet vermoeden en zich helemaal in zijn sas voelt tijdens het aan elkaar rijgen van bochten op een klein slingerend weggetje. Zozeer zelfs dat deze Kia soms de indruk wekt minder te wegen dan zijn gewicht – 2.185 kilo – voorschrijft. Het bewijs dat een uitgekiende en goed gebouwde elektrische auto genereus met rijplezier kan strooien.
Concept
Eenvoudig gesteld is deze GT een krachtiger technisch extract van de EV6 GT-Line AWD, die al enkele maanden verkrijgbaar is. Hij staat op hetzelfde E-GMP-platform – en is dus nog steeds uitgerust met de 800V-technologie die ultrasnel opladen aan daarvoor geschikte terminals mogelijk maakt – terwijl zijn batterij van 77,4 kWh identiek is aan die van de klassieke Long Range-versies.
Maar in de praktijk is er meer aan de hand. Om het vermogen van 325 naar 585 pk te tillen, werden uiteraard de twee motoren – één van 160 kW vooraan en één van 270 KW achteraan – vervangen, wat het maximaal beschikbare koppel nu doet pieken op 740 Nm (tegenover 605 Nm voor de normale versie).
Ook de vermogenselektronica werd grondig herzien en de EV6 GT introduceert een volledig nieuwe zesfasige omvormer – om de gelijkstroom die uit de batterij komt, om te zetten in wisselstroom voor de aandrijving van de elektromotoren – genaamd "Dual-Stage". Hierdoor kan de achterste motor toertjes malen tot 21.000 t/min (in vergelijking met een maximum van ongeveer 15.000 t/min in een 'normale' EV6).
Om al zijn kracht op de weg te zetten beschikt de EV6 GT verder over een elektronisch sperdifferentieel achter (e-LSD), een standaard adaptieve ophanging en remmen met meer bijtkracht (schijven van 380 mm vooraan, 360 mm achteraan). Ten slotte werd ook het regeneratieve remsysteem verfijnd om 150 kW terug te winnen bij het vertragen en tot 300 kW wanneer de remmen in actie komen.
Rijgedrag
Aan boord vind je de hele omgeving van de EV6 GT-Line terug, met als extra bonus speciale voorstoelen uit één stuk – die helaas niet langer elektrisch verstelbaar zijn – en een grote GT-knop op het stuurwiel. Deze laatste geeft toegang tot deze extra rijmodus, naast de Eco, Normal of Sport-standen die we al kennen van de andere EV6'en.
In die GT-modus staat een getraindere EV6 klaar dankzij een straffere besturing, een agressievere gasrespons en een strakker onderstel met een 20-30% stuggere vering dan in de modus Sport. Por je de auto een beetje aan in deze dynamische modus, dan volgt een verrassend stijf weggedrag met goed gecontroleerde rolneigingen. In bochten is het rijgedrag van de auto altijd plezant – dat was ook al het geval bij de minder krachtige versies – maar de GT-versie wint aan precisie en wendbaarheid, voornamelijk dankzij zijn e-LSD-achterdifferentieel.
Licht je bijvoorbeeld je rechtervoet, dan trekt het chassis op een natuurlijke manier naar de koord van de bocht, waarna je een lichte drift kunt uitlokken als je weer op het gas gaat. Net als bij een goede auto met achterwielaandrijving! In dit verband moeten we er trouwens op wijzen dat Kia zelfs zo ver is gegaan om een Drift Mode in de rijparameters op te nemen... relatief ingewikkeld om te activeren, dat wel, maar niettemin een fijn hulpje voor wie eens lekker wil glijden (op een verlaten rotonde bijvoorbeeld) achter het stuur van deze GT.
Wat de prestaties betreft, die zijn natuurlijk uitzonderlijk. Je nek mag zich schrap zetten voor bijna 1G aan acceleratie, de 0 tot 100 km/u is in 3,5 seconden gepiept – net als in een Nissan GT-R, een Ferrari Portofino of een Lamborghini Huracan Evo – en de maximumsnelheid van 260 km/u is meer dan voldoende om de spanning erin te houden. Er moet echter worden opgemerkt dat je in dit tempo de batterij veel sneller leegtrekt is en de aangekondigde 424 kilometer autonomie een fabeltje wordt... Maar dat vermoedde je al, nietwaar?
Verdict
Kunnen we zo ver gaan door te stellen dat de EV6 GT voor Kia is wat de M3 voor BMW is? Ja en – natuurlijk – nee. Ja, want hij biedt veel meer prestaties dan de andere versies in het gamma, terwijl hij toch heel handelbaar blijft voor alledaags gebruik en zich duivels efficiënt opstelt wanneer je besluit om er voluit voor te gaan. En nee, omdat hij duidelijk niet zo scherp is in zijn benadering van prestaties of dynamische efficiëntie – we wachten op het antwoord van Hyundai met de Ioniq 5 N (verwacht in 2023) die er op dit punt iets radicaler uitziet.
Maar ook nee, omdat hij nog steeds lijdt onder de tekortkomingen van zijn elektrische architectuur: gewicht, actieradius... De prijs is relatief hoog (voor een Kia) maar rijmt uiteindelijk wel met het niveau van de prestaties en de uitrusting. Reken op 69.790 euro voor een Kia EV6 GT bijna 'full option'.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!