- Score redactie /20
Zullen we beginnen met de opmerking dat de ‘nieuwe’ E-Klasse – zoals hij werd aangekondigd in de communicatie van de constructeur – eigenlijk helemaal niet zo nieuw is? Toegegeven, het model heeft onlangs een mooie upgrade gekregen: de lichtblokken en bumpers zijn in lijn gebracht met de stijlcodes die tegenwoordig voor de rest van het gamma gelden, terwijl ook het interieur en de technologische inhoud werden verfijnd. Maar intrinsiek hebben we nog steeds te maken met de ‘W213’ (of ‘S213’ als het gaat over de break) die in het voorjaar van 2016 werd gelanceerd.
INTERIEUR
Binnenruimte 15,50
Rijhouding 16,00
Koffervolume 6,00
Opbergvakken 16,00
Afwerking/Kwaliteitsindruk 17,00
Gemiddelde/20 14,10
TECHNOLOGIE
Algemene ergonomie 16,00
Kwaliteit navigatie 17,00
Niveau connectiviteit 16,50
Standaardveiligheidsuitrusting 15,50
Klimaatregeling 16,00
Gemiddelde/20 16,20
RIJGEDRAG
Zitcomfort 16,50
Ophangingscomfort 17,00
Wegligging 16,00
Geluiddemping 16,50
Samenspel motorversnellingsbak 16,00
Gemiddelde/20 16,40
BUDGET
Basisprijs 13,00
Verhouding prijsuitrusting testauto 12,00
Testverbruik 15,00
Belastingen 15,00
Waarborg & uitbreidingen 15,50
Gemiddelde/20 14,10
Algemeen gemiddelde: 15,20
Conclusie
‘Veelzijdigheid’ is nog altijd het beste woord om deze Mercedes E 300 de te omschrijven. Enerzijds is hij zeer overtuigend in zijn volledig elektrische modus, om geruisloos door emissiearme zones te rijden. En tegelijkertijd is hij heel comfortabel om met 160 km/u te cruisen op de Autobahn, zonder angst dat je zonder stroom of brandstof komt te zitten. Hij is volgzaam genoeg om zich aan een gewoon stopcontact te laten opladen en ’s nachts het equivalent van 50 kilometer elektrisch rijbereik te recupereren. Maar tegelijk staat hij altijd klaar om te vertrekken voor een trip van meer dan 1.000 kilometer, zonder dat je ook maar één keer moet tanken. Om al die redenen vinden we dat Mercedes zeker niets verkeerds doet om het pad van de dieselhybridisatie te willen vervolgen. Of, om het botweg te zeggen, om een technologie te exploiteren waarvan de ontwikkeling allang betaald is. Zullen de Duitsers doorzetten? Niets is minder duidelijk. Gezien de strijd die sommige grote Europese steden momenteel voeren in de overtuiging dat zware brandstof geen plaats meer heeft in de tank van een personenauto, zou dat wel eens moeilijk kunnen worden…
Voor
- Hoogwaardig rijcomfort
- Aangename en soepele aandrijving
- Interessant totaal rijbereik
Tegen
- Minder functionele kofferruimte (batterij)
- Moeilijk te doseren remmen
- Reële meerwaarde ten opzichte van E 300 e?
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!