In 2016 introduceerde Mercedes de GLC als opvolger van de wat bonkige GLK. Het nieuwe model viel met zijn elegantere design duidelijk in de smaak, want de voorbije twee jaar was de GLC zelfs het bestverkochte model van de constructeur uit Stuttgart – sinds de lancering zijn er 2,6 miljoen exemplaren van verkocht. Logisch dus dat Mercedes voor de tweede generatie die nu wordt gelanceerd, koos voor evolutie eerder dan revolutie.
In die mate zelfs dat je bijna zou kunnen spreken van een grondige facelift dan van een nieuw model, of toch wat de look betreft, al is de nieuwe GLC wel 60 mm langer dan zijn voorganger (4.716 mm), terwijl ook de wielbasis met 15 mm toenam, tot 2.888 mm. Het koetswerk werd ook gestroomlijnder, want de Cx gaat van 0,31 naar 0,29.
Evolutie
Uiterlijk springen de andere lichtblokken en bumpers natuurlijk direct in het oog, maar de nieuwe vouwen in de flanken zullen misschien niet meteen opvallen. Nieuw is dat vanaf de AMG Line de wielkastranden voortaan in koetswerkkleur kunnen zijn. Ook deze nieuwe generatie zal trouwens opnieuw een coupé-afgeleide krijgen.
Vooraan sluiten de koplampen wat beter aan op de grille (die nog steeds verschilt naargelang van het afwerkingsniveau). Daarmee benadrukken ze de breedte van de auto wat meer, net zoals de nieuwe achterlichten, die het design overnemen van die van andere recente Mercedes-modellen. De strook die de achterste lichtblokken met elkaar verbindt, is echter niet verlicht, een designgimmick die tegenwoordig erg populair is, maar die Mercedes lijkt voor te behouden aan zijn volledig elektrische EQ-modellen.
Over verlichting gesproken, de GLC is standaard uitgerust met full led-lichten, maar kan als optie worden besteld met het Digital Light dat we al kennen van de AMG SL en dat allerlei symbolen op de weg kan projecteren om andere weggebruikers te waarschuwen, maar ook bijvoorbeeld voetgangers langs de kant van de weg letterlijk in de spotlight kan zetten.
Interieur
Het interieur ziet er modern uit. Hier geen doorlopend scherm zoals onder andere in de E-Klasse, maar twee aparte. Een exemplaar van 12,3 duim achter het stuur en een aanraakexemplaar van 11,9 duim in de middenconsole dat lichtjes naar de bestuurder is gedraaid. De achterpassagiers krijgen dankzij de grotere buitenafmetingen en de langere wielbasis iets meer ruimte ter beschikking, maar ook het volume van de koffer neemt toe, tot 600 liter (+50 liter).
In navolging van de S- en de C-Klasse krijgt de nieuwe GLC ook de tweede generatie van het MBUX-infotainmentsysteem, met de nieuwste snufjes op het vlak van connectiviteit en bediening. De verschillende bestuurders kunnen zich in de auto aanmelden door middel van een vingerafdruksensor. Elektronische updates verlopen uiteraard over-the-air. Overigens werden de elektronische rijhulpsystemen uiteraard geperfectioneerd en uitgebreid. Mercedes gaat er ook prat op de standaarduitrusting te hebben opgewaardeerd – zo is de Avantgarde-lijn standaard.
Mildhybrides en plug-inhybrides
In afwachting van de waarschijnlijke AMG-varianten staan qua motoren bij de lancering 6 mogelijkheden op het programma, 3 mildhybrides (met een 48-voltsysteem en een starter-generator van de tweede generatie die 23 pk en 200 Nm extra levert) en 3 plug-inhybrides. Allemaal zijn ze standaard gekoppeld aan de 4Matic-vierwielaandrijving en de 9G-Tronic-automaat van het huis. Als optie zal de GLC kunnen worden besteld met vierwielsturing. Alle motoren hebben een inhoud van 2 liter en houden het bij 4 cilinders. De mild hybrids zijn:
- GLC 200 4Matic (1999 cc benzine, 204 pk + 17 kW, 320 + 200 Nm, 167-186 g/km)
- GLC 300 4Matic (1999 cc benzine, 258 pk + 17 kW, 400 + 200 Nm, 167-186 g/km)
- GLC 220 d 4Matic (1993 cc, diesel, 197 pk + 17 kW, 440 + 200 Nm, 136-155 g/km)
Bij de plug-inhybrides blijft Mercedes tegen de stroom inroeien door een versie met een diesel als verbrandingsmotor aan te bieden. Mercedes belooft voor deze versies een elektrisch rijbereik (WLTP) van 104 tot 120 km (102 tot 117 voor de 300 de). De PHEV-versies zijn:
- GLC 300 e 4Matic (1999 cc benzine, 204 pk + 100 kW, 320 + 440 Nm, 14-19 g/km)
- GLC 400 e 4Matic (1999 cc benzine, 252 pk + 100 kW, 400 + 440 Nm, 14-19 g/km)
- GLC 300 de 4Matic (1993 cc diesel, 197 pk + 100 kW, 440 + 440 Nm, 13-17 g/km)
Mercedes gaat er trouwens prat op dat de plug-inhybrideversies offroad nog beter uit de voeten zullen kunnen, dankzij het ogenblikkelijk beschikbare koppel van de elektromotor.
Levering en prijzen
De nieuwe GLC zal in eerste instantie worden gebouwd in de Mercedes-fabriek in Bremen, maar later ook in die van Sindelfingen. Later dit jaar zal de SUV ook van de band rollen in het Chinese Peking. De Belgische prijzen zullen in de loop van de zomer worden bekendgemaakt, om de nieuwe GLC in de showroom te zien verschijnen is het nog wachten tot het eind van het jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!