Door de 20,832 km van de Nürburgring in 7:38,9 minuten af te leggen, brengt de Porsche Cayenne Turbo GT ons meteen in de stemming. Hij is zwaar, maar razendsnel. De Turbo GT is er enkel als Cayenne Coupé is uitgerust met een 640 pk sterke 4,0 liter twinturbo-V8, 90 pk krachtiger dan de Cayenne Turbo Coupé. Ook het koppel neemt toe: 850 Nm (+ 80 Nm). De tussenbak heeft extra waterkoeling gekregen om al dat geweld aan te kunnen, de transmissie wordt voorzien door een Tiptronic S-bak met 8 'korte' versnellingen. De combinatie stuwt de 4-zits SUV-coupé in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u. En als je het gas blijft vloeren, kan hij een topsnelheid van 300 km/u halen.
Uitrusting
De motor is niet het enige speciale aan de Cayenne Turbo GT. Het chassis is op de micrometer afgesteld met een aangepaste vooras. De carrosserie is met 15 mm verlaagd. De stijfheid van de driekamer-luchtvering is met 15 procent toegenomen. Porsche heeft deze raket uitgerust met alle elektronische systemen uit zijn catalogus en de instellingen nog eens aangepast. Dat is het geval voor de demping van het Porsche Active Suspension Management (PASM), Power Steering Plus, de meesturende achteras, het actieve rolstabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en het Porsche Traction Management (PTM). Bovendien maakt Porsche Torque Vectoring (PTV) hogere koppelverhoudingen mogelijk.
Speciale banden
De Porsche Cayenne Turbo GT is uitgerust met nieuwe 22-inch Pirelli P Zero Corsa-performancebanden. Ze zijn speciaal ontwikkeld en exclusief voor deze Turbo GT. Ze omringen speciale, bredere velgen en bieden meer contactoppervlak in de bochten dan de Turbo Coupé dankzij het verhoogde negatieve camber van 0,45 graden. Om die 640 paarden weer tot stilstand te kunnen brengen, heeft de Porsche de Cayenne Turbo GT uitgerust met de PCCB-koolstofkeramische remmen. De Turbo GT mag ook wat opvallen dankzij zijn sportuitlaat van titanium met centrale uitlaatpijpen en zonder middendemper, waarmee je de V8 duidelijk moet horen brullen.
Spierbundel
De SUV-coupé is geen fan van discretie en krijgt heel wat karakteristieke elementen op de carrosserie, vaak van carbon Zo wordt de Cayenne Turbo GT geleverd met de specifieke bumper van de GT-modellen, gekenmerkt door zijn spoilerlip en vergrote luchtinlaten aan de zijkant. De achterspoiler is adaptief en komt tevoorschijn aan hogere snelheden. Andere highlights zijn een gestroomlijnd carbon dak, een diffuser achteraan en zwarte wielkastverbreders.
En om zich verder te onderscheiden, biedt Porsche als optie een Artic Grey-kleur aan. Aan boord is er een zee van Alcantara te zien. De bestuurder profiteert van een gele 12-uursmarkering op het multifunctionele sportstuur, wat de sportiviteit van het model moet onderstrepen. De Cayenne Turbo GT introduceert ook het nieuwe infotainmentsysteem van Porsche, PCM 6.0, dat compatibel is met zowel Apple CarPlay als Android Auto.
In België zal deze Porsche Cayenne Turbo GT aangeboden worden vanaf € 201.329,48.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!