De categorie van de zogenoemde bestelbreaks telt twee iconen – niet toevallig de twee pioniers ter zake: de Citroën Berlingo (en zijn alter ego Peugeot Partner) en de Renault Kangoo. Hun modelcyclus liep de eerste twee generaties steeds min of meer synchroon – op een jaartje vroeger of later na – maar de jongste jaren snakte de Kangoo naar aflossing: terwijl de derde generatie van het duo Berlingo/Partner al in 2018 werd voorgesteld, bleef Renault de zwanenzang van de tweede generatie van de Kangoo maar rekken... Tot nu: na veertien jaar mag de Kangoo II eindelijk met pensioen en maakt nummer drie zijn debuut.
Het grote nieuws is dat de Renault Kangoo nu kan rekenen op het CMF-platform van de Mégane en Scénic, wat meteen de weg vrijmaakt naar een stevige technologische update. Zo is voortaan een digitaal dashboard mogelijk, net als het multimediasysteem Easy Link met smartphoneweergave en navigatie via een aanraakscherm van 8 duim. Links van dat scherm kan de bestuurder beschikken over een uitklapbare houder voor zijn telefoontoestel. Aan slimmigheden heeft deze nieuwe Kangoo geen gebrek.
Koetswerk en afmetingen
Een bestelbreak wil niet overtuigen met zijn ranke lijnenspel, maar met zijn veelzijdigheid. Toch is het designteam erin geslaagd de Renault Kangoo coherent koetswerkontwerp te geven, met een heleboel designdetails die de link leggen naar de andere modellen uit het hedendaagse portfolio. Verder kookt de nieuwe Renault Kangoo met de ingerediënten die dit type wagen zo populair maakt bij jonge en kroostrijke gezinnen. Leuk gevonden: voor uitzonderlijk vervoer kunnen de dakrails zoals bij de Dacia Sandero Stepway in een paar eenvoudige stappen worden omgevormd tot dragers voor een dakkoffer (maximaal 80 kilogram), zonder dat je daarvoor gereedschap nodig hebt.
Interieur en kofferruimte
In de 4,5 meter lange en 1,8 meter hoge Renault Kangoo kunnen vijf personen plaatsnemen. De drie achterstoelen, die bereikbaar zijn via twee schuifdeuren, zijn namelijk allemaal breed genoeg om comfortabel plaats te bieden aan volwassenen. Met één minpuntje: de middelste stoel heeft verrassend genoeg geen Isofix-bevestigingspunten om een kinderzitje te installeren, in tegenstelling tot de voorste passagiersstoel. Met drie kleine kinderen zal een van de volwassenen of tieners zich dus op de middelste zitplaats achterin tussen twee kinderzitjes moeten wringen.
Anderzijds beschikken de inzittenden van de Renault Kangoo over meer dan voldoende bergvakken, die bovendien goed verdeeld zijn over het interieur. In totaal gaat het om 49 liter, inclusief de beroemde Renault-lade in plaats van het handschoenenkastje. Ook aan kofferruimte is er geen gebrek, met een standaardvolume van 775 liter, dat kan worden uitgebreid tot 3.500 liter door alle stoelen neer te klappen, inclusief die van de voorste passagier – aan de rechterkant komt zo een laadlengte van 2,70 meter vrij.
Specificaties en prestaties
De benzineversies van de Renault Kangoo worden aangedreven door de 1.3 TCe, beschikbaar met 100 of 130 pk. Een zuiver elektrische variant met een vermogen van 102 pk (75 kW) en een batterij van 45 kWh is gepland voor 2022. Wij kozen voor onze korte kennismaking echter voor de 1.5-turbodiesel in zijn variant met 95 pk. Die Blue dCi 95 is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak (de gerobotiseerde EDC-bak volgt binnenkort), waarvan je de pook veelvuldig ter hand moet nemen – schakelen is met deze basisdiesel een must om de vaart erin te houden.
Veel schwung zit er in deze Blue dCi 95 namelijk niet – getuige een tijd van meer dan 15 seconden om van 0 naar 100 km/u te spurten. Voor wie geregeld met het hele gezin op stap is, is de 115 pk-versie van deze diesel allicht een interessanter alternatief. Anderzijds blijft het brandstofverbruik van deze 95 pk-diesel heel redelijk: de 5,1 l/100 km die de boordcomputer na onze korte rit aangaf, is zelfs beter dan het WLTP-gemiddelde (5,3 l/100 km). Met een brandstoftank van 54 liter geeft dat een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer, iets wat vakantiegangers zeker op prijs zullen stellen.
Rijgedrag
Renault belooft een betere geluidsisolatie van het interieur, dankzij onder meer dikkere beglazing (11 procent). In de praktijk bleek het geluidsniveau in het interieur evenwel nog niet het ‘zijdezachte’ niveau te halen van dat van een berline of SUV. Vooral op de snelweg, waar de Renault Kangoo nog altijd het slachtoffer is van zijn proporties: hij verplaatst veel wind, en dat hoor je. Maar de trillingen en het gekletter van een bestelwagen zijn hier gelukkig ver te zoeken. Uiteindelijk verraadt enkel de lichtjes rechte rijpositie de roots van deze bestelbreak.
Het onderstel heeft wel voelbaar moeite snelheidsremmers, vooral bij het afrijden. Gelukkig deren onze typische betonwegen met hun dwarsvoegen de Renault Kangoo minder. Koetswerkbewegingen worden keurig afgeremd, maar van een dynamische roeping is uiteraard geen sprake. Te veel enthousiasme en het onderstuur roept je prompt tot de orde, in samenwerking met een heel arsenaal van wel veertien verschillende rijhulpsystemen.
Belgische prijs Renault Kangoo
De Renault Kangoo wordt aangeboden in twee uitrustingsniveaus: de Edition One en de wat genereuzer aangeklede Intens. De TCe 100 en de TCe 130 kosten respectievelijk 22.985 en 24.315 euro, aan de Blue dCi 75 en de Blue dCi 95 hangt een prijskaartje van respectievelijk 22.625 en 23.595 euro. De goedkoopste dieselversie is enkel te verkrijgen als Edition One, de drie andere motorisaties ook als Intens.
Renault Kangoo – verdict AutoGids
De nieuwe Renault Kangoo is technologisch opnieuw bij de les en verzorgt zijn aankleding, uitrusting en comfort. Dat leverde een gezinswagen op die zeer praktisch en aangenaam is voor dagelijks gebruik. Eindelijk kan Renaults bestelbreak zijn rivalen opnieuw recht in de ogen kijken, de Citroën Berlingo en diens neven bij Opel, Peugeot en Toyota op kop. Al mogen we ook de nieuwe Volkswagen Caddy zeker niet vergeten.
In dit artikel : Renault, Renault Kangoo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!