Het compacte hot hatch-segment heeft het moeilijk. De dreiging van de Europese CO2-boetes doet veel constructeurs afzien van een sportieve stadsrakker, waardoor het ooit zo genereuze aanbod smelt als sneeuw voor de zon. Renault maakt geen nieuwe Clio R.S. meer, Peugeot geen 208 GTi en Seat geen Cupra Ibiza. Ingehaald door de tijdsgeest, lijkt het wel. De constructeurs zijn namelijk bezig met de groene omwenteling, met de ontwikkeling van hybride modellen en elektrische auto’s. En dat vraagt naast veel geld ook een heleboel tijd. Een GTi of een R.S. is dan wel het laatste van je zorgen.
Dat net Toyota de bedroefde autofanaat komt opvrolijken, lijkt opmerkelijk. De Japanse mastodont staat al decennialang voor betrouwbaar, maar saai. En als ze bij Toyota dan toch buiten de lijntjes kleurden, was het met wagens zoals de Prius. Maar net door die hybrides heeft Toyota een enorme voorsprong uitgebouwd op de Europese concurrentie, een voorsprong die topman Akio Toyoda de ruimte geeft voor zijn passionele projecten. De afdeling Gazoo Racing maakte naam in de autosport, maar het zijn de sportieve derivaten voor de openbare weg die de liefhebber in de handen doen wrijven. Met wat kwade wil kon je de GR Supra nog wegzetten als een Japanse BMW, maar met deze GR Yaris hebben ze bij Toyota echt iets bijzonders gemaakt.
- Heerlijk homologatieconcept
- Karaktervolle krachtbron
- Ingenieuze 4x4-aandrijving
- Dorstige driepitter
- Geen WRC-derivaat
- Hoofdruimte achterbank, krappe koffer
In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!