Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De dagen van de Mondeo zijn geteld: in maart 2022 stopt de fabriek in Spanje (de vorige generaties werden nog in Genk gebouwd) met de productie. Net zoals de berline kwam de breakvariant van de huidige generatie eind 2014 op de markt en onderging hij in 2019 een subtiele facelift. Het plaatsaanbod achterin in deze break is riant. De Mondeo denkt trouwens ook aan de veiligheid van meereizende kinderen: tegen meerprijs kan hij achterin worden uitgerust met veiligheidsgordels met een ingebouwde airbag. Onderweg verleidt de Mondeo Clipper door een uitzonderlijk dynamisme, zonder het comfort te verwaarlozen. De enige valse noot is afkomstig van het stuur, dat altijd wat te kunstmatig aanvoelt.
In afwachting dat het doek valt over de Mondeo, is ook de breakversie enkel nog maar verkrijgbaar als (zelfladende) Hybrid. Die doet het qua verhouding prestaties-verbruik allesbehalve slecht, maar een blik in de koffer maakt duidelijk dat deze Clipper nooit ontworpen werd met een hybrideversie voor ogen: de nochtans maar 1,4 kWh sterke batterij zit ongelukkig weggewerkt onder de koffervloer, die daardoor een stuk hoger komt te liggen (zelfs hoger dan de laaddrempel). Gevolg: de koffer moet een dikke 120 liter inleveren, om uit te komen op een matige 403 liter. En daarmee is de Clipper meteen een van zijn grote troeven kwijt.
De laatste rechte lijn is ingezet voor de Mondeo Clipper, maar het dreigt een afscheid in mineur te worden: hoe goed hij ook mag rijden, het feit dat het model enkel nog maar als hybride verkrijgbaar is, heeft een zware impact op het laadvolume. En daarvoor koop je toch net een break, niet?