De Avenger is met zijn 4,08 meter de kleinste van de Jeep-familie. Het is een speciaal voor Europa ontwikkelde auto, bedoeld als stoere stads-SUV. Onder meer de typische Jeep-grille en brede wielkasten moeten voor een avontuurlijke uitstraling zorgen. Ook binnenin is alles stijlvol ingericht, hoewel de afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze niet helemaal onbesproken zijn. Gezien de bescheiden buitenafmetingen hoef je van het plaatsaanbod ook geen wonderen te verwachten: noch de beenruimte achterin, noch het laadvolume breekt records.
Bij de voorstelling van de Avenger in 2023 maakte Jeep bekend dat enkel de elektrische variant naar ons land zou komen. Maar al vrij snel keerde de Amerikaanse Stellantis-dochter op die beslissing terug, en dus is de Avenger er dan toch gewoon ook met benzinemotor. Het gaat om de welbekende 1.2-turbo uit de Franse PSA-stal, in zijn versie met 100 pk. In combinatie met de optionele gerobotiseerde versnellingsbak (e-DCT6) krijgt die driepitter er een mildhybride ondersteuning bij, die normverbruik en CO2-uitstoot flink naar beneden haalt. De prestaties van die 1.2 volstaan, zeker gezien de stadsroeping van dit model. Al haalt de Avenger evenmin zijn neus op voor een bochtig stukje weg, dankzij een ophanging die rolneigingen keurig intoomt.
Met zijn stoere looks en compacte formaat is de Jeep Avenger klaar om de stadsjungle in te trekken, maar ook daarbuiten staat hij meer dan zijn mannetje. Een origineel alternatief, waarbij de klemtoon dan misschien op de elektrische versie ligt, maar de 1.2-driepitter financieel wel veel aantrekkelijker is.