Eerste test / Porsche 911 Targa
Vintage is hip: de nieuwe Targa, de meest lifestylegerichte Porsche 911, inspireert zich namelijk op het verleden. Of toch wat de stijl betreft, want de technologie is op-en-top hedendaags...
De nieuwe 911 Targa meet zich een pak aan dat inspiratie put uit de geschiedenis van het merk: hij komt opnieuw voor de dag met de klassieke centrale boog en de omhullende achterruit van zijn voorouders. Terwijl de eerste Targa een hard dakpaneel boven de hoofden van de passagiers had, meet het nieuwe model zich een stoffen kapje aan. Maar de 911 stelt zich natuurlijk niet tevreden met om het even welke kap: ze omvat namelijk een bijkomende thermische isolatielaag die ook windgeluiden tegengaat. Bovendien wordt ze gedragen door een licht frame van magnesium. Het openen en sluiten gebeurt uiteraard elektrisch en de kinematica is op zijn zachtst complex te noemen. De hele operatie neemt 19 seconden in beslag.
Met zijn imposante rolbeugel en zijn glazen koepel achteraan kan de 911 Targa niet dezelfde openluchtsensaties voorleggen als een echte cabriolet. Maar bij gebrek aan dakstijlen genieten we toch meer van de wind in onze haren dan bij het vorige model, dat zich tevredenstelde met een groot open dak. Met de ruiten omhoog blijven de turbulenties goed onder controle in het interieur van de nieuwe Targa. We hebben ook een snelwegrit gedaan met de kap dicht en hoewel de geluiddemping niet op hetzelfde niveau staat als die van de Coupé, blijft het geluidspeil binnen de perken en kun je dus probleemloos lange ritten aanvatten zonder dat je oren ervan gaan tuiten. Tijdens het rijden komt deze Porsche dan ook snedig en wendbaar uit de hoek, maar gedraagt hij zich tegelijk ook minder stuipachtig dan de achterwielaangedreven versies als je er de zweep over legt. Het weggedrag is dus een uitstekend compromis tussen levendigheid en stabiliteit.
Hoewel het aantal Porsches op onze wegen toeneemt, blijft de 911 Targa een zeldzame verschijning. Hij neemt nauwelijks 10 procent van de 911-verkoop voor zijn rekening. De ontwerpers hopen dat marktaandeel op te krikken met de nieuwe generatie van het model, die de passie wil doen herleven bij mensen die als kind van de eerste Targa droomden. Toch zal het voor velen bij dromen blijven, want het prijskaartje is nogal gepeperd: de Targa kost namelijk 12.000 euro meer dan een Carrera 4 Coupé...
U kunt de Eerste Test van de Porsche 911 Targa nalezen in AutoGids 899 van 16/4/2014.
In dit artikel : Porsche, Porsche 911
Tests
Onze tests
De concurrenten
BMW 6 Reeks Cabrio M6 (412kW)
Audi R8 Spyder 4.2 V8 FSI 316kW
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands