Het concept
In Genève maakten we kennis met de Porsche Cayman GT4. Dat was een aangename verrassing aangezien hij zo'n beetje de kleine broer wil zijn van de 911 GT3. Hij profileert zich dus als een onverbeterlijke circuitliefhebber, maar ook als een rebel aangezien hij afstand neemt van alle technologische snufjes van de GT3. Zijn 'gadget' is dat hij terugkeert naar de basis, naar de essentie die echte racesensaties moet garanderen, zonder de minste filter. Deze versie moet dus vooral puristen aanspreken en zal ongetwijfeld ook een deel van het GT3-cliënteel verleiden, namelijk die klanten die mopperen over de technologische sprong voorwaarts die Porsche voor zijn 'puurste' 911 heeft gekozen (meesturende achterwielen, PDK-versnellingsbak,...).
Wat er verandert
Bijna alles aan de GT4-versie van de Cayman is nieuw. Hij neemt namelijk de voortrein over van de 911 GT3 met zijn onderbroken dwarsstang zodat elk wiel een verstelbaar camber heeft. En dat is niet alles: de gebruiker kan ook spelen met de hoogte van de ophanging en met de stijfheid van de antirolstang, zodat het rijgedrag kan worden aangepast aan de rijstijl, van evenwichtig tot over- of onderstuurd. Ook achteraan onderging de as heel wat aanpassingen als gevolg van de verlaging met 3 centimeter, terwijl hij ook daar een paar elementen overneemt van de GT3. Ook de stroomlijn evolueert, zoals blijkt uit de enorme kofferspoiler. Die is eveneens instelbaar en geeft 100 kilo neerwaartse druk rond zijn topsnelheid. De Cayman genereert in grote lijnen een grondeffect dat hem aan het asfalt kleeft, iets wat vooraan wordt versterkt door de splitter. Maar het feeststuk van de auto is ongetwijfeld dat hij voortaan wordt aangedreven door de zescilinderboxer van de 911 Carrera S. Die is hier achterstevoren ingeplant, waardoor de manuele versnellingsbak - de enige mogelijke overbrenging, die bovendien werd versterkt - op actieve steunen moest worden gemonteerd om de klappen van dit hart op te vangen en dus de gevolgen daarvan op het rijgedrag te verminderen. De output van de motor loopt op tot 385 pk en 420 Nm, wat iets minder is dan bij de 911 met dezelfde zescilinder, maar dat heeft te maken met de krappe motorruimte waardoor de inlaatcollector wat kleiner moest worden gemaakt. Qua remmen is uiteraard voor een overbemeten systeem gekozen, dat je bovendien tegen een meerprijs van... 8.000 euro kan inruilen voor koolstofkeramische schijven. Slik... Uiteraard is een sperdifferentieel standaard en het PTV Plus is volledig herwerkt, net zoals alle andere elektronische rijhulpsystemen.
Hoe rijdt hij?
In de Cayman GT4 stap je in een parallelle wereld binnen, namelijk die van de racerij. De auto bekent namelijk onmiddellijk kleur, vooral met zijn metalige boxer, die veel donkerder klinkt dan die van een Cayman S of GTS. Daarmee krijg je een idee waar je aan toe bent en het vermoeden wordt bevestigd door de versnellingsbakbediening, die duivels precies en snel is en die bovendien is uitgerust met een elektronische tussengasfunctie. Daar moet je even aan wennen, maar het systeem werkt zo goed dat het plezierig wordt (Sport-knop) om je remmanoeuvers te verzorgen. De Cayman GT4 staat verder op extreem performante banden (Michelin Pilot Sport Cup 2) en biedt de sensaties van een echte sportwagen. De voortrein biedt een ongeziene hoeveelheid grip voor dit model, terwijl het legendarische evenwicht van de middenmotorarchitectuur nog eens wordt bevestigd, of toch met de instellingen die volgens fabrieksrijder Walter Röhrl het meest optimaal werden bevonden. We kunnen de meester moeilijk tegenspreken, zozeer is de auto efficiënt en op circuit gaan we vanzelf proberen om onze rijstijl bij elke ronde te verfijnen en het tempo op te voeren. Het doel is dus bereikt: de Cayman GT4 zet ons er inderdaad toe aan om de essentie op te zoeken van een dynamische rijstijl. Hij is perfect geslaagd, al moeten we wel onderlijnen dat de auto met alle rijhulpsystemen (ESC en/of TC + ESC zoals bij de racerij) uitgeschakeld heel wat kunde en vingervlugheid aan het stuur verlangt, waarbij we nog eens worden herinnerd aan de erg lage polaire inertie van de middenmotorarchitectuur.
Budget/uitrusting
Met zijn basisprijs van 88.451 euro is de Cayman GT4 niet bepaald een weggevertje, maar Porsche is daarmee ook niet zijn klanten aan het bestelen. Want hoewel je wel nog moet bijbetalen voor de onmisbare koolstofremmen, mogen we niet vergeten dat een BMW M4 ook rond de 80.000 euro schommelt, terwijl Lexus voor zijn RC F 85.000 euro vraagt. Gezien de sensaties die hij biedt, het intense rijplezier en de hoge herverkoopwaarde van de Cayman zou het jammer zijn om niet voor hem te bezwijken. Porsche biedt verder nog het Porsche Track Precision App aan, waarmee je alle telemetriegegevens op je smartphone kan aflezen.
Concurrentie
Echte rivalen heeft deze GT4 niet, of ze zijn al erg verschillend. Voor een vergelijkbaar raceplezier moet je al kiezen voor een KTM X-Bow, een Lotus Exige S of een Donkervoort, om er maar een paar te noemen, maar die zijn allemaal minder krachtig en bieden niet dezelfde veelzijdigheid.
Ons verdict
De Porsche Cayman GT4 is perfect geslaagd. Hij biedt brute rijsensaties en laat je terug kennis maken met het 'intelligente' racen, zonder op allerlei knoppen te moeten drukken zoals bij de jongste 911 GT3 of een Nissan GT-R. Een terugkeer naar de basis die graag toejuichen.
TECHNISCHE FICHE - Porsche Cayman GT4
Motor: 6-cilinderboxer, 3.800 cc
Vermogen: 385 pk bij 7400 o/m
Koppel: 420 Nm bij 4750 tot 6000 o/m
0-100 km/h: 4,4 s
Topsnelheid: 295 km/h
Normverbruik: 10,3 l/100 km
CO2-uitstoot: 238 g/km
Basisprijs: 88.451
In dit artikel : Porsche, Porsche Cayman
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!