Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Aston Martin Vanquish

De Vanquish belichaamt de essentie van Aston Martin, het veelgeprezen Britse sportwagenmerk, dat dit jaar zijn honderdste verjaardag viert. Technisch gezien wijdt hij ook de (vermoedelijk) allerlaatste evolutie van de atmosferische twaalfcilinder in V in.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.00 /20

Sinds de aflossing van de DB7 door de DB9, net tien jaar geleden, zijn alle Aston Martins opgebouwd rond het VH-platform - met uitzondering van de Cygnet, die afgeleid is van de Toyota iQ. Het betreft een aluminium spaceframe (van geëxtrudeerde, gelijmde of gegoten elementen), waarvan vandaag drie wielbasisvarianten bestaan: 260 centimeter (Vantage, V12 Zagato), 274 centimeter (DB9, DBS en de Vanquish, die we hier testen) en 299 centimeter (voor de vierdeurs-Rapide S). De transaxle-architectuur (met de motor in langsopstelling centraal voorin en de versnellingsbak aan de achteras gekoppeld) dateert uit dezelfde periode (2003). Deze oplossing verdeelt de massa in gelijke mate over de assen, een groot voordeel in het geval van krachtige achterwielaandrijvers. Het huidige Aston-gamma maakt gebruik van atmosferische V8-krachtbronnen (bij de lancering van de V8 Vantage, in 2005, 4,3 liter groot, maar in 2007 vergroot tot 4,7 liter) en V12-motoren (met een inhoud van 5,9 liter, ingewijd in 1999 door de DB7 Vantage), die regelmatig worden geactualiseerd. Deze motoren worden nog steeds exclusief voor Aston Martin geproduceerd bij Ford, in Keulen. Door zijn kleinschaligheid heeft het Britse merk heel veel moeten outsourcen aan toeleveranciers, zoals Magna, dat tot vorig jaar het vierdeurskoetswerk van de Rapide bouwde in Oostenrijk. Vandaag is de meerderheidsaandeelhouder van Aston Martin, de groep InvestIndustrial, echter op zoek naar een andere motorenleverancier. Naar verluidt zouden daarvoor gesprekken worden gevoerd met Mercedes. Moeilijk om te zeggen of het om een zuiver partnerschap gaat, dan wel om een heuse overname. Tenslotte heeft InvestIndustrial vorig jaar ook al Ducati aan Audi verpatst...

  • De ultieme keuze voor de gentleman driver
  • Motor met uitgesproken karakter (klank)
  • Koolstofceramische remmen van hoog niveau
  • Gespierde, verfijnde achterwielaandrijver
  • Afwerking en aankleding (materiaalkeuze)
  • Uniek compromis comfort-prestaties
  • Voorbijgestreefde zestrapsautomaat
  • Geen gerobotiseerde bak
  • Zwaar voor een lichtgewicht (uitrusting)
  • Prijs, erg dure 'cosmetische' opties
  • Te weinig verschil met DB9
  • Gadgetgehalte aanraakknoppen

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker